Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Inledning Veterinärmedicinsk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-06-27
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Veterinärmedicin
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömargruppens uppdrag

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har gett oss i uppdrag att granska utbildningar som leder till licentiat- och doktorsexamen inom veterinärmedicin. I bilaga 1 framgår våra bedömningar med vidhängande motiveringar och ett förslag till samlat omdöme.

Härmed överlämnar vi vårt yttrande till UKÄ.

Bedömargruppens sammansättning

I bedömargruppen ingick följande ledamöter:

  • Professor Henrik Elvang Jensen, Köpenhamns universitet (ordförande och ämnessakkunnig)
  • Professor Irma Oskam, Norges miljö och biovetenskapliga universitet, Oslo (ämnessakkunnig)
  • Veterinärmedicine doktor Peter Kallings, Stiftelsen Hästforskning (arbetslivsföreträdare och ämnessakkunnig)
  • Therése Cedervall, Karolinska institutet (doktorandrepresentant).

Se bilaga 2 för bedömargruppens jävsförhållanden.

Bedömargruppens arbete

Utvärderingen har utgått ifrån de krav som ställs i högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100). Licentiat- och doktorsexamen i veterinärmedicin har utvärderats som en enhet. Underlag för bedömningen har utgjorts av lärosätets självvärdering inklusive bilagor som utarbetats utifrån Vägledning för utvärdering av utbildning på forskarnivå, Universitetskanslersämbetet 2016, allmänna och individuella studieplaner, intervjuer med företrädare för den granskade utbildningen och doktorander samt uppgifter om genomströmning. Underlagen redovisas i bilaga 3.

Bedömargruppen har noterat att veterinärmedicinsk vetenskap tillkom som ett nytt forskarutbildningsämne vid lärosätet för två år sedan, 2015, som ett resultat av en översyn av alla forskarutbildningsämnen vid lärosätet. Eftersom utbildningen är ny och någon doktorand ännu inte slutfört sin utbildning har det inte funnits resultat utifrån vilka till exempel genomströmningen kunnat bedömas. Bedömargruppen som består av ämnessakkunniga även från de skandinaviska länderna finner dock att forskarutbildningen vid lärosätet är jämförbar med utbildningarna i de andra länderna såväl kvantitativt som kvalitativt. Det framgår att utbildningen typiskt sett tar fem år att fullfölja, inklusive ett halvår eller ett år med kliniktjänstgöring eller obduktionsverksamhet, vilket är längre tid än både i Norge och Danmark. Detta anser bedömargruppen som mycket positivt, vilket även gäller möjligheten att parallellt genomgå en residency-utbildning som leder till en europeisk eller internationell specialistexamen, så kallad diplomate-examen.

Bedömningsprocessen

Utifrån underlagen har vi gjort en bedömning av utbildningarnas kvalitet utifrån nedanstående aspektområden och perspektiv.

Aspektområden:

  • miljö, resurser och område
  • utformning, genomförande och resultat
  • uppföljning, åtgärder och återkoppling.

Perspektiv:

  • doktoranders perspektiv
  • arbetslivets perspektiv
  • jämställdhetsperspektiv.

Bedömargruppens preliminära yttrande per utbildning har skickats till lärosätet på delning, för att påpeka eventuella sakfel. Delningstiden var tre veckor. Det svar som lärosätet inkom med framgår av bilaga 4. Vi har tagit del av lärosätets svar, och i de fall där vi gjort bedömningen att det varit relevant har ändringar gjorts i yttrandena.

För bedömargruppen

Henrik Elvang Jensen

Ordförande

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)