Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Barn- och ungdomsvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Genusfrågor är en central teoretisk orientering i forskningsmiljön och det bedrivs även forskningsprojekt med denna inriktning. Lärosätet uppger att en medvetenhet om jämställdhet präglar såväl seminarierna som miljöns vardag. Jämställdhet är dessutom ett återkommande tema i forskarutbildningens innehåll, och enligt självvärderingen analyseras kön som kategoriserande mekanism i maktrelationer i alla institutionens kurser.

Majoriteten av doktoranderna vid forskarutbildningen är kvinnor, och enligt självvärderingen beror detta främst på att kvinnor är överrepresenterade inom grundutbildningen. Lärosätet konstaterar att man inte har vidtagit några åtgärder för att försöka attrahera manliga sökande ännu, men att handledarkollegiet har lyft frågan och numera diskuterar strategier för att attrahera fler manliga doktorander. Analysen av könsfördelningen visar att kvinnornas och männens forskningsområden och avhandlingsteman inte skiljer sig åt.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Forskningsmiljön driver en nolltolerans mot alla former av trakasserier på arbetsplatsen, och jämställdhetsarbetet drivs kontinuerligt på exempelvis avdelningsmöten samt i olika forum på institutions- och fakultetsnivå. Jämställdhetsfrågor följs upp i arbetsmiljöenkäter och hanteras i samtliga organ som berör arbetsmiljön, vilket inkluderar doktorandrådet, handledarkollegiet, avdelnings- och institutionsmöten samt institutionsstyrelsen. Inom handledarkollegiet håller man diskussioner om olika möjligheter att medvetet försöka öka intresset bland manliga sökande till forskarutbildningen, men man har i nuläget inte landat i någon rekryteringsstrategi.

Bedömargruppen noterar att det finns en sned könsfördelning bland utbildningens doktorander, och att man från institutionshåll är medveten om de potentiella problem som detta reser - särskilt om man blickar framåt. Det är alltså tydligt i självvärderingen att jämställdhetsfrågor är levande i miljön. Jämställdhetsfrågorna bearbetas vetenskapligt inom forskarutbildningen i kurser och på seminarier.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)