Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

För arbetet med jämställdhet hänvisar självvärderingen till lärosätets övergripande riktlinjer. Som exempel tas upp att jämställdhet alltid ska beaktas vid antagning och urval till forskarutbildningen, och även arbetet med jämställdhetsintegrering nämns. Självvärderingen anger också att genus finns med som ett forskningstema vid institutionen. Positivt är att underrepresenterat kön får företräde vid lika meriter vid rekrytering. Vidare nämns att Göteborgs universitet har bedrivit ett pilotprojekt för jämställdhetsintegrering vid institutionen. Det framgår av det samlade underlaget att det finns stor kompetens på institutionen samt att studenterna är pålästa och pådrivande. Den kunskap som finns vid institutionen integreras i forskarutbildningen genom handledning och seminarieverksamhet. Som exempel anges i självvärderingen att det under 2017 planerades för ett doktorandlett seminarium med tema jämställdhet. Under 2017 var Högskolan för scen och musik också värd för den årliga musikpedagogiska konferensen med temat Music education and equality. Vidare ingår litteratur som behandlar genus, maktordningar och intersektionalitet i den valbara kursen Vetenskaplig teori i och för musikpedagogisk forskning.

Doktorandgruppens och handledarkollegiets könsfördelning är svår att bedöma, eftersom grupperna omfattar så få personer. Vid intervjuerna framgick det att miljön arbetar med att skapa möjligheter till meritering för såväl kvinnor som män. Bedömargruppen saknar dock en beskrivning av det lokala arbetet i själva forskarutbildningen. I intervjuerna framkom delvis en kritisk självreflektion kring utmaningar och problemområden vad gäller det strategiska och systematiska arbetet med jämställdhet, något som tyder på att institutionen ser jämställdhetsperspektivet som ett aktuellt utvecklingsområde.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns centrala ramverk för jämställdhetsarbetet, till exempel när det gäller rekrytering. I institutionens ledningsråd bevakas frågor om jämställdhet och målformuleringar kring jämlikhet och likabehandling finns inskrivna i institutionens handlings- och verksamhetsplan. Likabehandlingsgruppen vid institutionen arbetar när självvärderingen skrevs med att utveckla rutiner för hur jämställdhetsarbetet ska bedrivas. Regelbundna samtal mellan doktorand, studierektor och handledare förs kring arbetsmiljö och jämställdhetsrelaterade frågor. I övrigt visar inte underlaget hur man specifikt inom den aktuella forskarutbildningen arbetar med uppföljning och återkoppling av jämställdhetsperspektivet. Med tanke på forskarutbildningsmiljöns begränsade storlek kan det strategiska arbetet med jämställdhet och kvalitet vara svårbedömt. Bedömargruppen noterar, baserat på intervjuerna, att ansvariga reflekterar över jämställdhetsfrågan och anser att jämställdhet är ett viktigt område.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)