Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet

Utifrån den beskrivning lärosätet ger framstår systemet för att utforma, genomföra och följa upp utbildningen som adekvat när det gäller att möjliggöra doktorandens måluppfyllelse. Utbildningens kursdel omfattar 90 högskolepoäng, varav hälften är obligatoriska. Kursportföljen har en relevant sammansättning mot bakgrund av det tvärvetenskapliga sammanhang som utbildningen i musikpedagogik bedrivs i. Kursportföljen är upplagd så att det framgår att det finns en progression. Introduktionskursen, som är obligatorisk, heter Att kartlägga forskningsområdet och är gemensam för alla doktorander vid institutionen. Kursen är på 15 högskolepoäng och innehåller övningsuppgifter som bildar en grund för doktorandernas överblick, utveckling och förståelse för arbetets framåtskridande. Kursen har även fått bra omdömen vid kursvärderingar. Förutom introduktionskursen är också metodkurser om minst 15 högskolepoäng obligatoriskt för examen. Kursportföljen i övrigt överensstämmer väl med forskarutbildningsämnets innehåll, och innehåller dialogbaserade uppgifter som bör ge doktoranden en bra bas för att uppnå bred kunskap och förståelse inom ämnet. Bedömargruppen ser dock att det finns vissa utmaningar när det gäller balansen i kursportföljen i relation till utbildningens profil, vilket kan påverka kursutbudets förutsättningar att bidra till måluppfyllelse. Inom forskarutbildningen läggs också stor vikt vid måluppfyllelse genom deltagande i seminarier och konferenser. Här spelar etappseminarierna en viktig roll. De är kopplade till det egna avhandlingsarbetet och gör att doktoranden får uppleva och bekräfta sin egen måluppfyllelse när de bemöter kollegornas synpunkter och värderingar. Även här spelar det nordiska nätverket för musikpedagogisk forskning en viktig roll som en plats för övning och insikt, eftersom nätverket erbjuder ett större sammanhang.

Bedömargruppen anser att det kan vara en svaghet och ett utvecklingsområde att de två synbart mycket lika forskarutbildningarna, musikpedagogik och estetiska uttrycksformer, har olika behörighetskrav. Båda forskarutbildningarna bygger på ett omfattande samarbete mellan det pedagogiska och det estetiska. Det befrämjar en bred förståelse, men behörighetskraven för två forskarutbildningar som synbarligen ligger så nära varandra, och som bygger på omfattande samarbete mellan det pedagogiska och det estetiska, är olika. Detta medför utmaningar i arbetet med att ge förutsättningar för en djupare förståelse av det musikpedagogiska kunskapsområdet. Det faktum att utbildningen har valt att inte ha lärarexamen som ett behörighetskrav får bedömargruppen att undra om det finns tillräckligt med kurser i didaktisk och musikpedagogisk forskning i kursportföljen.

De uppgifter om genomströmning som finns tillgängliga ligger i nivå med motsvarande utbildningar för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor utöver hur lärosätet arbetar generellt för att doktoranderna ska slutföra sina utbildningar inom den angivna tiden.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

För att säkra måluppfyllelsen på individnivå har lärosätet förtydligat målbeskrivningen för utbildningen. I det elektroniska systemet för individuella studieplaner specificeras sedan maj 2016 kopplingen mellan examensmål, lärandeaktiviteter och examination för den enskilda doktoranden. Uppföljning av den individuella studieplanen sker årligen och återkoppling sker till doktorand, handledare och i förekommande fall berörd studierektor eller programkoordinator samt kursansvarig lärare. Vid institutionen finns även en av dekanen utsedd doktorandexaminator som är delaktig i uppföljningen av doktorandernas individuella studieplaner. Bedömargruppen konstaterar också att den kurs för ett ökat fokus på musikdidaktisk forskning som gavs första gången hösten 2017, i samarbete med Lunds universitet, är ett bra exempel på åtgärder som grundar sig på systematisk uppföljning, och som syftar till att målinriktat utveckla området kunskap och förståelse inom musikpedagogikämnet. Den bild som självvärderingen målar upp i form av en systematisk uppföljning av utformning, genomförande och examination i utbildningen, med sikte på måluppfyllelse av kunskap och förståelse, ger ett robust intryck.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Självvärderingen och de efterföljande intervjuerna visar på ett gott arbete med måluppfyllelse inom området färdighet och förmåga. Bedömargruppen vill särskilt poängtera det faktum att utbildningen lägger vikt vid seminarieverksamhet, deltagande i populärvetenskaplig verksamhet och måluppfyllelse genom tjänstgöring på institutionen. En sådan tjänstgöring bidrar både till mognad och till utveckling av färdigheter och förmåga. Tjänstgöringen äger enligt självvärderingen rum på grundnivå i både musikerprogrammet och i ämneslärarprogrammet i musik, vilket innebär att doktoranden får möjlighet att utveckla sin förmåga att städja andras lärande i en bred kontext. Seminarieverksamheten framstår som en helt nödvändig förutsättning i en utbildning med så stark tvärvetenskaplig ram som musikpedagogiken vid Göteborgs universitet har.

Av självvärderingen framgår det att lärosätet lägger stor vikt vid handledningen. Det framstår för bedömargruppen som en helt central prioritering. Bra forskarutbildningar har bra handledare, och bra handledare utvecklar doktorandernas kunskap i området färdighet och förmåga samt kopplar dessa till forskningsuppgiften och forskning generellt. Samtidigt föregår handledaren med gott exempel och knyter utvecklingen till doktorandernas skriftliga arbeten och diskussioner. Bedömningen är att detta verkar skötas på ett adekvat och bra sätt. Som något särskilt positivt inom detta kunskapsområde vill bedömargruppen peka på den praktiska institutionstjänstgöringen och de populärvetenskapliga presentationerna. Självvärderingen innehåller också goda exempel på doktorandernas engagemang i den offentliga debatten.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

För att säkerställa att doktoranden når målen inom området färdighet och förmåga följs utbildningen upp och återkoppling sker enligt samma rutiner som beskrivits under kunskap och förståelse. Uppföljningen av den individuella studieplanen omfattar doktorandens deltagande och medverkan i konferenser, hur avhandlingsarbetet fortlöper och planering för etappseminarier. Uppföljningen av måluppfyllelse underlättas genom den tydliga kopplingen mellan aktiviteter och examensmål. I självvärderingen finns flera exempel på åtgärder som vidtagits med anledning av uppföljningsresultat.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet/forskningsmässig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

De kurser som självvärderingen redogör för uppvisar många målformuleringar som omfattar lärandemål knutna till värderingsförmåga och förhållningssätt. Självvärderingen beskriver att kurserna också har uppgifter som handlar om att bedöma huruvida metoder och teorier är lämpliga som underlag för olika tillvägagångssätt vid forskning. Samma sak gäller för kurser i forskningsetik och andra kurser där olika etiska aspekter behandlas. Självvärderingen redogör också för olika sätt att uppnå målen genom progression i kurserna. Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen säkerställer att doktoranden kan uppnå målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen har lärosätet valt att lämna en integrerad redogörelse för måluppfyllelsen inom de olika kunskapsformerna. Detta är förståeligt, eftersom det kan vara svårt att avgöra vilka delar av utbildningen som ger måluppfyllelse i förhållande till den ena eller andra kunskapsformen. Lärosätet har även valt att ge en samlad beskrivning av uppföljning, åtgärder och återkoppling. Det inbegriper till exempel regelbunden uppföljning av individuella studieplaner och beskrivs under kunskapsformen kunskap och förståelse. I denna integrerade redogörelse beskrivs en rad åtgärder som är kopplade till uppföljning och återkoppling och integrerade i olika uppgifter som är knutna till kurser, seminarier och konferenser. Bedömargruppen anser att lärosätets generella och integrerade kvalitetsprocesser kan säkerställa en tillräcklig kvalitetsutveckling i utbildningen.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Vad gäller aspekten måluppfyllelse för de olika kunskapsformerna ser bedömargruppen att det finns en styrka i den genomgående integreringen av de olika kunskapsformerna i kursportföljen, och i de uppgifter som är kopplade till olika moment. Det är också en styrka att man synliggör de många olika typerna av mål och deras koppling till den enskilda doktoranden i den individuella studieplanen. Kursportföljen överensstämmer väl med forskarutbildningsämnets innehåll. Bedömargruppen ser dock att det finns vissa utmaningar när det gäller balansen i kursportföljen i relation till utbildningens profil. Frågor kopplade till olika etiska aspekter berörs i ett flertal kurser. En utvecklingsmöjlighet är en mer preciserad beskrivning av hur doktoranden kan uppnå måluppfyllelse inom varje kunskapsområde.

Den konstnärliga fakulteten verkar ha en tydlig och mycket processorienterad utformning av sin forskarutbildning. Forskarutbildningen i musikpedagogik verkar dra stor nytta av denna utformning, vilket leder till att resultaten blir tillfredsställande. Den beskrivning som självvärderingen ger i form av en systematisk uppföljning av utformning, genomförande och examination i utbildningen ger ett robust intryck, och där är arbetet med den individuella studieplanen av central betydelse. Bedömargruppen ser dock att det finns vissa utmaningar när det gäller balansen i kursportföljen i relation till utbildningens profil, vilket kan påverka kursutbudets förutsättningar att bidra till måluppfyllelse. Detta ses som ett utvecklingsområde, som dessutom kan kopplas till de tidigare nämnda utmaningarna med den lilla miljön.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)