Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Vid Göteborgs universitet finns ett system för uppföljning, åtgärder och återkoppling för att säkerställa kvalitet. Forskarutbildningen i musikpedagogik följs upp i enlighet med detta system.

Uppföljning av personalens kompetens är kopplad till kompetensförsörjningsplaner för respektive institution, och det sker en uppföljning av handledningens omfattning genom bemanningsplanering. I de individuella studieplanerna följs även den genomförda handledningen upp. Institutionen är väl medveten om hur sårbar den aktuella bemanningen är, och har planer för att utveckla och förbättra den. Man har även gjort en nyanställning för att åtgärda situationen.

Måluppfyllelse av de aktuella kunskapsformerna följs upp genom de så kallade etappseminarierna, där avhandlingsarbetet regelbundet behandlas. I de individuella studieplanerna finns examensmålen specificerade, och dessa kopplas till de olika aktiviteter som doktoranderna genomför i sin utbildning. Att koppling finns mellan aktiviteter och måluppfyllelse följs upp årligen, när de individuella studieplanerna revideras.

Arbetslivets perspektiv verkar framför allt komma in i utbildningen på ett indirekt sätt, exempelvis genom tjänstgöring vid institutionen. Lärosätet har regelbundna kontakter med alumner, men ett systematiskt arbete för att koppla arbetslivsperspektivet till utveckling av utbildningen saknas. Bedömargruppen anser att det saknas åtgärder som är mer direkt inriktade mot dynamiken i arbetslivet och doktorandernas förberedelse för detta.

Svårigheten när det gäller doktoranders perspektiv är den lilla doktorandgruppen, som gör det svårt att rent praktiskt tillse en formell representation i relevanta organ och att följa upp hur representationen fungerar. Dock verkar de informella strukturerna för doktorandernas delaktighet fungera väl, även om det är något oklart hur delaktigheten följs upp. Inom fakulteten finns dessutom ett samarbetsorgan för fakultetens alla doktorander, konstnärliga fakultetens doktorandråd, som bevakar att doktorandkollektivets perspektiv beaktas i hela verksamheten.

Uppföljningen av jämställdhetsperspektivet betraktas som ett utvecklingsområde, men både självvärderingen och intervjuerna gör sannolikt att perspektivet beaktas och följs upp genom de samtal som regelbundet förs med studierektor och handledare. När det gäller de kvantitativa aspekterna av jämställdhet är detta något som bevakas vid institutionen men för den aktuella utbildningen är doktorandgruppens och handledarkollegiets könsfördelning svår att bedöma, eftersom grupperna omfattar så få personer.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram det goda exemplet att ämnesmiljön har täta och nära kontakter med tidigare studenter. Uppföljning av arbetslivets perspektiv bedöms vara ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)