Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Det finns ett systematiskt upplägg i utbildningen som syftar till att förbereda doktoranderna för arbetslivet efter disputationen. Detta sker genom att doktoranderna får möjlighet att tjänstgöra vid institutionen som handledare och lärare, genom att delta i nationella och internationella konferenser samt genom att delta i den omfattande seminarieverksamhet som musikhögskolan erbjuder. Inom ramen för seminarieverksamheten samarbetar utbildningen till exempel med företrädare för arbetslivet, och doktoranderna får även möta internationella forskare. Utbildningen verkar ha särskilt stor betydelse för utbildning av musikpersonal i andra delar av högre utbildning. Under utbildningen deltar doktoranderna i olika nätverk som skapar kopplingar till framtida yrkeskarriärer. Det är bedömargruppens bedömning att den utbildning doktoranderna får vid musikhögskolan i Malmö är användbar och förbereder dem för ett föränderligt arbetsliv, främst inom akademin. Självvärderingen innehåller inte någon information om hur användbar utbildningen är för arbetslivet utanför akademin eller för arbete utomlands, även om den nära kopplingen till verksamhetsområden som musiklärare, lärarutbildningen och musikpedagogisk verksamhet inom skola och kommun gör det sannolikt att doktoranderna får ett bredare arbetslivsperspektiv.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Musikhögskolan arbetar systematiskt med att ta vara på alumners erfarenheter i kvalitetssäkringen och utvecklingen av utbildningen. Alumnerna är aktiva i utbildningen, bland annat genom att de deltar i seminarieverksamheten, är sakkunniga i olika sammanhang och är opponenter vid delseminarier. Anställningsbarheten är också hög. Samtliga 18 personer som disputerat vid musikhögskolan i Malmö har idag anställning vid något svenskt lärosäte. Intervjuerna gav en bild av att utbildningen upplevs som användbar och förbereder för ett föränderligt arbetsliv, såväl inom akademin som utanför. Självvärderingen kommenterar även att forskarutbildningen i musikpedagogik ger en bredd som har möjliggjort anställningar även inom andra ämnesdiscipliner och arbetsområden.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)