Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Självvärderingen visar att forskarutbildningen i musikpedagogik håller en hög vetenskaplig nivå, och att det finns systematiska utvärderingar av kursinnehåll både på institutionsnivå och fakultetsnivå.

Utbildningen i Malmö kännetecknas av samarbete, såväl internt som externt. På grund av miljöns omfattning är det nödvändigt och konstruktivt med en naturlig interaktion mellan professorer, handledare och doktorander vilket får flera positiva effekter. Både doktorander och handledare har medverkat i arbetet med att ta fram självvärderingen, och den framstår därmed som väl förankrad i miljöns bredd. Docentprogrammet är ett intressant sätt att bemöta kompetenstillväxten och ger tydlighet i karriärvägen.

Det finns strukturer för utvärdering och uppföljning som fungerar som en grund för systematisk uppföljning. Kursvärderingar är ett viktigt verktyg för utvecklandet av kurser. För uppföljning av måluppfyllelse för kunskapsformerna bedömningsförmåga och förhållningssätt spelar seminarier en stor roll. Bedömargruppen saknar dock mer konkreta beskrivningar i självvärderingen som tydliggör det systematiska arbetet med att följa upp och utveckla utbildningen så att den svarar mot examensmålen. På individnivå följer man upp progression och måluppfyllelse av de olika kunskapsformerna genom de individuella studieplanerna, som revideras varje år.

Musikhögskolan arbetar systematiskt med att ta till vara alumners erfarenheter i utbildningens kvalitetssäkring och utveckling. Alumnerna är aktiva i utbildningen bland annat genom att de deltar i seminarieverksamheten, är sakkunniga i olika sammanhang eller är opponenter vid delseminarier.

Doktoranderna i musikpedagogik får rika möjligheter att ta aktiv del i att utveckla såväl utbildningen som olika lärprocesser. Vid musikhögskolan finns en tydlig strategi för att integrera doktoranderna i verksamheten, och man arbetar aktivt för att skapa en tillåtande och öppen attityd och ett inkluderande förhållningssätt. För att säkerställa ett tillräckligt antal doktorander inom seminarieverksamheten samverkar musikhögskolan med forskarutbildningen i musikpedagogik vid Göteborgs universitet.

Jämställdhetsperspektivet utgör en obligatorisk punkt på dagordningen för samtliga organ inom den konstnärliga fakulteten, och kurslitteraturen väljs ut så att den representerar olika könstillhörigheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)