Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Det finns en struktur för att bevaka att ett jämställdhetsperspektiv och lika villkor beaktas, vilket är en utmärkt grund för att se till att utbildningen genomsyras av detta perspektiv. Styrelsen för utbildningsvetenskap har utsett en genuslektor som har till uppdrag att säkerställa ett genus- och jämställdhetsperspektiv i verksamheten. Det finns även ett forum för genusvetenskap, en strategigrupp för lika villkor, riktlinjer för likabehandling avseende lön samt särskilda karriärsamtal för att säkerställa allas möjligheter till akademisk karriär. Vidare nämner självvärderingen att jämställdhetsperspektivet ska genomsyra kurserna så att såväl kurslitteratur som innehåll representeras av både kvinnor och män. Personer av olika kön ska vara representerade i all verksamhet, och doktoranderna bör ha en kvinna och en man som handledare. Doktorandgruppen består av tio kvinnor och fyra män, men man strävar efter en jämn könsfördelning. När det gäller professorer finns det fem män och tre kvinnor.

I arbetet med jämställdhet upprättar man handlingsplaner som sedan utvärderas. Resultatet av arbetet med att bevaka perspektivet synliggörs i självvärderingen, som beskriver att policyer och praxis för att beakta genusaspekten inte bara finns inom forskarutbildningskurserna utan även i handledarutbildningen. Det framgår också hur ett normkritiskt perspektiv och frågor om jämställdhet är integrerade i seminarieverksamheten. Ur ett doktorandperspektiv är även hanteringen av föräldraledighet en viktig del i jämställdhetsarbetet. Till exempel finns en beredskap för att hantera den problematik som kan uppstå med informella förväntningar på att doktoranderna inte ska utnyttja rätten till föräldraledighet på heltid eller deltid under avhandlingsarbetet

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utöver den uppföljning och utvärdering som sker med stöd av handlingsplanerna sker även systematisk uppföljning genom medarbetarundersökningar. Medarbetarundersökningarna genomförs regelbundet och anonymt, och låter bland annat doktoranderna ge sin syn på jämställdheten vid lärosätet. Hur just pedagogikdoktoranderna ser på saken går dock inte att utläsa, eftersom resultatet inte bryts ner på ämnesnivå. Av totalt 70 doktorander på institutionen har 5 upplevt negativ särbehandling på grund av kön. Jämställdhetsperspektivet lyfts i handlingsplaner, men det finns inte några konkreta exempel på hur man arbetar för att till exempel rekrytera fler män till forskarutbildningen.

Vid forskarutbildningen finns en medvetenhet om jämställdhetsfrågor, och man har även vidtagit åtgärder för att stärka jämställdhetsperspektivet. Dessutom finns en särskild handlingsplan för lika villkor som bidrar till jämställdhetsarbetet, samt en genuslektor som särskilt ska arbeta med dessa frågor.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)