Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Av självvärderingen framgår att en plan för lika villkor fastställdes vid lärosätet 2016. Likavillkorsplanen innebär att ett mångfalds- och likvärdighetsperspektiv ska tillämpas i all utbildning och i alla beslutsprocesser. Självvärderingen och dess bilaga visar att doktorandgruppen består av en stor majoritet kvinnor (22 av 26 doktorander). Lärosätet menar att detta kan förklaras av att rekryteringen till stor del sker från lärarutbildningarna, där majoriteten av studenterna utgörs av kvinnor. Vid antagning av doktorander och vid anställningar tillämpar man principen att underrepresenterat kön prioriteras om meriterna i övrigt är lika. I handledargruppen är könsfördelningen den motsatta, med 22 män och 13 kvinnor. Självvärderingen konstaterar att det därför är svårt att tillämpa principen att handledarteamen ska bestå av både kvinnor och män. Bedömargruppen noterar att handledarteamen är blandade i bara lite drygt hälften av teamen (14 av 26). Vid tillsättning av sakkunniga och ledamöter i betygsnämnder anger likavillkorsplanen att både kvinnor och män ska vara representerade. Av det samlade underlaget framgår att lärosätet har en ambition att integrera jämställdhetsperspektivet i kurser och avhandlingsprojekt, men att detta ännu inte är systematiskt genomfört. Bedömargruppen välkomnar att lärosätet har identifierat jämställdhetsperspektivet i utbildningen som ett utvecklingsområde.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Det är dock inte tydligt hur resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder och om återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att likavillkorsplanen ska följas upp löpande från och med 2017. Man ska regelbundet analysera och redovisa resultat utifrån särskilda jämställdhetsindikatorer. Bedömargruppen uppmärksammar att lärosätet har ett program för att stödja och följa upp kvinnliga forskares meritering för att åstadkomma en bättre balans mellan kvinnliga och manliga professorer och docenter. Man konstaterar också att man behöver intensifiera denna typ av insatser. Bedömargruppen noterar att självvärderingen inte nämner någon motsvarande plan för att öka antalet manliga sökande till forskarutbildningen.

Det framgår av det samlade underlaget att jämställdhetsperspektivet i utbildningen ses som en aspekt av ett mer övergripande perspektiv som handlar om mångfald, likvärdighet och lika villkor. Jämställdhet som en fråga om mans- eller kvinnodominans tas upp i självvärderingens redovisning och värdering av forskarutbildningsmiljön och personalen. Bedömargruppen ser principen om att både män och kvinnor ska ingå i varje doktorands handledarteam som ett relevant mål att arbeta för. Bedömargruppen konstaterar att lärosätets likavillkorsplan är intressant, men att det inte framgår av underlaget på vilket sätt den ger utrymme för uppföljning av jämställdhetsperspektivet i utbildningen.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)