Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Självvärderingen beskriver uppföljning, åtgärder och återkoppling för de olika aspektområdena. I en sammanvägd bedömning konstaterar bedömargruppen att beskrivningarna innehåller information om såväl hur detta organiseras som var i organisationen ansvaret för kvalitetsuppföljning ligger. Dock är det mindre tydligt vilka åtgärder som uppföljningarna har lett till och hur återkoppling sker. Bedömargruppen menar ändå att självvärderingens sammanfattning av vilka åtgärder som det samlade kvalitetsarbetet lett fram till ger en god översikt av påbörjade åtgärder och var ansvaret för återkoppling och genomförande ligger. Bedömargruppen konstaterar att lärarna och handledarna har tid för kompetensutveckling, egen forskning och meritering och att detta följs upp under både kollektiva och individuella former. Forskarutbildningsmiljön följs kontinuerligt upp på olika nivåer i organisationen. Vidare noterar bedömargruppen att utbildningen innehåller ett antal delar med särskild relevans för systematisk kvalitetsuppföljning, från antagningsprocedur till kvalitetssäkring av avhandlingarna. Dessa delar är väl beskrivna i underlaget.

Bedömargruppen menar att den alumnverksamhet som bedrivs inte systematiskt följer upp utbildningens innehåll och relevans för framtida yrkesverksamhet, och ser detta som ett viktigt utvecklingsområde. Det utvecklingsarbete som har genomförts för att tydliggöra och åtgärda problem i utbildningens seminariekultur ser bedömargruppen som ett gott exempel på utvecklingsarbete som bidrar till integrering av doktorandperspektivet. Kursutvärderingar genomförs kontinuerligt och diskuteras vidare vid personaldagar, internat och kvalitetsdagar. Genom den regelbundna doktorandbarometern gör man systematiska uppföljningar av doktorandernas erfarenheter och synpunkter på utbildningen. Lärosätets plan för lika villkor och de särskilda jämställdhetsindikatorer man har utvecklat inom ramen för planen är enligt bedömargruppen relevanta redskap för att följa upp hur jämställdhet främjas i utbildningen. Dock menar bedömargruppen att arbetet behöver kompletteras med mer specifikt jämställdhetsinriktade åtgärder och återkopplingar.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta det särskilda avsnitt i självvärderingen som beskriver det pågående kvalitetsarbetet i åtta punkter. Här identifierar man åtgärder som är på väg att vidtas, och beskriver var ansvaret för att detta ska ske ligger. Åtgärderna handlar om att utveckla forskarmiljön genom att verka för att rekrytera fler kvinnliga docenter och professorer, att utveckla fler seminarier på engelska för att kunna rekrytera fler internationella doktorander och att utveckla den individuella studieplanen som ett pedagogiskt redskap för att mer systematiskt följa upp forskarutbildningen. Andra åtgärder är att koppla doktorandernas arbete till forskargruppernas verksamhet, att bättre planera förhållandet mellan institutionstjänstgöring och forskarstudier, att utveckla alumnverksamheten, att följa upp jämställdhetsperspektivet i enlighet med Linnéuniversitetets likavillkorsplan och att göra en översyn av de ekonomiska förutsättningarna för doktoranders olika göromål. Bedömargruppen noterar att dessa åtgärder tydligt anknyter till de problem som lyfts i självvärderingen, och konstaterar att intervjuerna visade att flera av de planerade åtgärderna är på väg att verkställas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)