Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet är adekvat, och svarar mot hur ämnet uppfattas nationellt och internationellt. Bedömargruppen noterar att självvärderingen beskriver forskarutbildningen i pedagogik som en specialisering inom pedagogik och det är inte helt entydigt vad detta innebär.

Forskarutbildningen i pedagogik är central för högskolan genom de stora uppdragen inom lärarutbildning och andra uppdrag i denna sektor. Den vetenskapliga produktiviteten i forskargrupperna är god, men samtidigt finner bedömargruppen att en betydande del av de som verkar som handledare inte aktivt publicerat i erkända vetenskapliga tidskrifter med peer-review- förfarande under den senaste femårsperioden. Vad gäller personal är det också uppenbart att högskolan behöver nyrekrytera för att säkerställa en fortsatt bredd och kvalitet i forskarutbildningen.

Vad gäller aspekten forskarutbildningsmiljö ser bedömargruppen närheten till handledare och deltagandet i forskargrupper som viktiga. Miljön framstår också som väl förankrad i internationella nätverk, och samverkan med det omgivande samhället är övertygande. Bedömargruppen ser svagheter i det lilla antalet doktorander och i den relativt låga aktivitetsgrad som de fem aktiva doktoranderna har. Enligt självvärderingen studerar doktoranderna på halvtid, men i de individuella studieplanerna framkommer det att de har en lägre aktivitetsgrad än så. Dessa observationer alstrar en viss oro för doktorandernas möjligheter att aktivt delta i seminarier och annan verksamhet. Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande utifrån den praxis som tillämpas vid högskolan. Bedömargruppen finner att det generellt finns goda möjligheter för doktoranderna att utveckla adekvata kunskaper, förmågor och förhållningssätt under utbildningen. Kursmomenten bidrar till både metod- och teorikunskaper, och ger samtidigt en breddning och fördjupning inom ämnet. Samtidigt finner bedömargruppen att kursernas frekvens och formerna för doktoranders deltagande måste ses som ett utvecklingsområde mot bakgrund av att en majoritet av doktoranderna studerar på halvtid. Ytterligare ett utvecklingsområde för att säkra kvaliteten i forskarutbildningsmiljön samt i utformning, genomförande och resultat är att rekrytera kvalificerad vetenskaplig personal på såväl docent- som professorsnivå. Måluppfyllelsen säkras genom flera olika typer av kunskapsredovisningar vid seminarier, under kurser och genom inslag där doktorander får skriva forskningsansökningar och granska andras forskning. Dessa inslag bedöms också stärka doktorandens forskaridentitet.

Den allmänna modell för systematisk uppföljning som högskolan avser följa, och som stämmer med den praxis som tillämpas vid högskolans forskarutbildningar, bedöms som tillfredsställande.

Vad gäller arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen värdet av den nära samverkan med det omgivande samhället som högskolan utvecklat. Den förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv på ett tydligt sätt. Både självvärderingen och den allmänna studieplanen behandlar arbetslivsperspektivet så att utbildningens innehåll, inriktning och utformning relateras till arbetslivets krav. Handledarna har också i de flesta fall en nära koppling till arbetslivet utanför akademin, vilket kan bidra aktivt till att arbetslivsperspektivet hålls levande. Denna samverkan ger vidare en god insikt i forskningens möjligheter, begränsningar och roll i samhället.

Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesserna. Självvärderingen visar att doktorandernas erfarenheter och åsikter efterfrågas och tas till vara. Doktoranderna har representanter i formella organ, gör kursutvärderingar och kallas till årliga samtal med utbildningsledaren, vilket fyller en central funktion i återkopplingen. Även den årliga revideringen av den individuella studieplanen leder till att doktoranders synpunkter tas till vara. Bedömargruppen vill betona vikten av att säkra doktorandernas arbetssituation, så att de kan upprätthålla sin aktivitetsgrad samt delta i och bidra till seminarier och andra moment.

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Självvärderingen beskriver detaljerat hur arbetet med jämställdhet går till. Jämställdhetsarbetet är väl integrerat i organisationen och bevakas såväl i det dagliga arbete som akademiskt vad gäller val av forskningsproblem.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)