Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen beskriver detaljerat hur arbetet med jämställdhet går till med utgångspunkt i den jämställdhetspolicy som gäller för högskolan. Jämställdhetsfrågor hålls levande i organisationen och bevakas när handledarkollegiets sätts samman, när betygsnämnden utses och i andra organisatoriska sammanhang. Självvärderingen visar också att jämställdheten bearbetas som en akademisk fråga. Den är en del av såväl den högskolepedagogiska utbildningen som av kurser och seminarier, där man granskar kursinnehåll, val av forskningsproblem och forskningsansatser ur ett jämställdhetsperspektiv. Bedömargruppen ser detta som goda exempel och menar att självvärderingen ger en övertygande bild av att jämställdhetsperspektivet är integrerat i såväl utbildningen som i forskningen.

Handledargruppens sammansättning är tämligen jämnt fördelad mellan män och kvinnor, även om något fler huvudhandledare är män. Av fem aktiva doktorander är tre kvinnor och två män.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov av åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Ledningen för högskolan för lärande och kommunikation och utbildningsledaren är ansvariga för att vid behov sätta in åtgärder som främjar jämställdhet i utbildningen. Det kan till exempel handla om kursutbud, kursplanearbete, seminarier och frågor om handledarkollegiets arbete. Vidare nämner högskolan att utbildningsledaren tar upp jämställdhetsfrågor i de individuella samtal som hen har med doktoranderna, och att utbildningsledaren och handledarkollegiet tillsammans diskuterar behov av utvecklingsinsatser och åtgärder. Totalt sett finner bedömargruppen att förutsättningarna är goda för en systematisk uppföljning av jämställdhetsperspektivet i utbildningen.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)