Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Av bedömningsunderlaget framgår att det finns tydliga processer för hur kompetens och kompetensutvecklingsfrågor hanteras vid institutionen, och det finns också ett flertal exempel på åtgärder som har vidtagits för att ytterligare säkerställa kvaliteten i handledningen och i forskarutbildningen. Exempel på detta är handledarkollegiet och professors- och docentgruppen. Dessa forum för utbyte av handledarerfarenheter är, tillsammans med trehandledarsystemet, resultatet av ett omfattande förändringsarbete inom forskarutbildningen. Ytterligare exempel på kvalitetsdrivande åtgärder är ett digitalt handledningsarkiv som ger goda möjligheter att reflektera över handlednings- och forskningsprocessen, samt över villkoren för lärandet i utbildningen.

Det framgår av bedömningsunderlaget att utbildningens utformning och genomförande följs upp systematiskt och att uppföljningen vid behov har resulterat i kvalitetsutvecklande åtgärder. Forskarutbildningskurserna har till exempel utvecklats med ett ökat fokus på examensmålen. Bland annat har man sett till att en del av kurserna ska svara mot de kunskapsmål som inte direkt examineras genom avhandlingen. I bedömningsunderlaget framstår det också tydligt att det finns rutiner för kursvärderingar och för hantering av återkoppling, vilket tyder på ett fortlöpande kvalitetsarbete med de kurser som forskarutbildningen erbjuder.

Vad gäller arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen behov av att stärka forskarutbildningens orientering mot ett yrkesliv även utanför akademin, bland annat genom att i högre grad formalisera handledningens karriärvägledning. Det är positivt att institutionen ämnar vidta åtgärder för att knyta närmare kontakter med de egna alumnerna. Bedömargruppen finner vidare att utbildningen på ett positivt sätt arbetar för att doktoranderna ska kunna fullfölja sin utbildning samt vara delaktiga i beslutsprocesser som berör forskarutbildningen. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram trehandledarsystemet, introduktionskursen för nyantagna samt doktorandhandboken som goda exempel på hur man genom ett kontinuerligt åtgärdsarbete har verkat för att säkerställa ett doktorandperspektiv i forskarutbildningen. Vad gäller jämställdhetsperspektivet noterar bedömargruppen att viktiga jämställdhetsdrivande åtgärder pågår, men att det finns en svaghet i hur jämställdhetsperspektivet hittills har integrerats i utbildningens utformning och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)