Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

I självvärderingen framkommer att handledarkollegiet har som uppgift att följa samhällsutvecklingen via externa nätverk, och att identifiera och generera externa forsknings- och utbildningsuppdrag. I detta ingår att hålla sig orienterad i externa samverkansmöjligheter. Självvärderingens exempel på samverkan med det omgivande samhället är utrednings-, utvärderings- och forskningsuppdrag från myndigheter, statliga verk, landsting, kommuner, frivilligorganisationer och företag. Flertalet doktorander har en omfattande arbetslivserfarenhet som de använder i sin forskning och i samverkan med det omgivande samhället. En del doktorandprojekt ingår i uppdrag som innebär att både handledare och doktorander har goda möjligheter att följa och främja samhällsutvecklingen. Kommun- och företagsdoktorander återför kontinuerligt den kunskap de utvecklar inom sina avhandlingsprojekt till sina ordinarie arbetsgivare. Utifrån det samlade underlaget konstaterar bedömargruppen att utbildningen ger möjligheter till möten och samverkan mellan doktorander och nationella och internationella företrädare för yrkesverksamhet, såväl inom som utom akademin.

Institutionstjänstgöring inom ramen för doktorandanställningen erbjuds, och kan bestå av undervisning eller (för kommun- och företagsdoktorander) arbete i verksamheter utanför akademin. För undervisning krävs högskolepedagogisk utbildning, något som i sin tur innebär meritering för lektorsanställning efter examen. Deltagande i forskarskolor med koppling till arbetsmarknader utanför akademin ger möjlighet till kontakter med sådana nätverk och verksamheter. De medel som doktorander kan söka, bland annat för att delta i nationella och internationella konferenser, ger möjlighet att knyta kontakter för vistelser vid andra forskningsmiljöer under eller efter utbildningen.

I självvärderingen och intervjuerna framgår det att lärosätet ser behov av att utveckla system och strategier för att bättre integrera arbetslivsperspektivet i utbildningen, eftersom perspektivet i nuläget i stor utsträckning uppfattas vara avhängigt doktorandernas och handledarnas individuella intressen. I ett sådant arbete ingår också att utveckla alumnverksamheten med hjälp av intervjuer, enkäter, referensgrupper och liknande för att ge bättre återkoppling mellan utbildning och arbetsliv. Vidare framgår det av det samlade underlaget att man diskuterar hur utbildningens användbarhet för arbetslivet kan säkras ytterligare genom utbildningens innehåll och utformning, till exempel inom ramen för doktorandernas institutionstjänstgöring. Lärosätet planerar också att i den individuella studieplanen följa upp aktiviteter med arbetslivsanknytning under utbildningen, till exempel fakultetens karriärseminarier och karriärvägledning. Bedömargruppen delar lärosätets syn på att och hur arbetslivets perspektiv i utbildningen kan utvecklas.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Enligt självvärderingen planeras och säkerställs generellt kvalitets- och utvecklingsarbete systematiskt genom verksamhetsplaner på universitets-, fakultets- och institutionsnivå. Planerna följs upp kontinuerligt genom medarbetarsamtal, och man kartlägger och analyserar personalens kompetens. Bedömargruppen konstaterar dock att uppföljning av aktiviteter med arbetslivsanknytning saknas i de individuella studieplanerna, och att lärosätet i nuläget inte följer upp hur arbetslivets perspektiv tillgodoses och integreras under utbildningen. Den samhällsvetenskapliga fakulteten har därför beslutat att lägga in utrymme för detta i den nyutvecklade webbaserade individuella studieplanen och på så sätt dokumentera och synliggöra arbetet med arbetslivsanknytning. Exempel på dylika aktiviteter som redan genomförs är de karriärseminarier och den karriärvägledning som fakulteten anordnar.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)