Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Av det samlade underlaget framgår att det övergripande ansvaret för forskning och forskarutbildning ligger hos den samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Institutionen kartlägger, analyserar och följer upp personalens kompetensutveckling genom årliga medarbetarsamtal. Lektorernas och docenternas tid för kompetensutveckling är fastställd av fakulteten. Institutionens forskningsstrategi innehåller långsiktiga kvalitetsmål för forskarutbildningsmiljön. Biträdande prefekt har ett övergripande ansvar för kvalitetsuppföljning, och två examinatorer följer specifikt upp kvalitet i forskarutbildningen.

För aspektområdet utformning, genomförande och resultat visar självvärderingen att man följer upp lärosätets samtliga forskarutbildningar vart tredje år. På institutionsnivå följer man upp den individuella studieplanen två gånger per år. Till studieplanen hör en matris som relaterar examensmålen till lärandemål och delmål i utbildningens olika delar. Matrisen fungerar som ett instrument för både planering och uppföljning av den individuella studieplanen, och utformningen gör det möjligt att beskriva progression över tid. Uppföljning sker kollektivt genom utvärdering av kurser och i de obligatoriska seminarierna. Uppföljningarna återkopplas regelbundet till doktorandkollegiet, forskarutbildningsutskottet och handledarkollegiet.

När det gäller arbetslivets perspektiv visar självvärderingen och intervjuerna att lärosätet ser ett behov av att stärka möjligheterna till uppföljning, åtgärder och återkoppling. Särskilt lyfter man utveckling av alumnverksamheten, och att den individuella studieplanen bör ge utrymme för att följa upp även arbetslivsanknytning. Bedömargruppen ser detta som viktiga utvecklingsområden. Ytterligare ett viktigt utvecklingsområde gäller doktorandperspektivet och hur arbetet med doktorandernas psykosociala arbetsmiljö följs upp. Bedömargruppen anser också att fortsatt utveckling av alla doktoranders möjlighet att delta i alla delar av utbildningen av viktig. För jämställdhetsperspektivet visar underlaget att det finns formella förutsättningar för uppföljning, åtgärder och återkoppling, men att det är oklart hur jämställdhetsperspektivet specifikt följs upp och vilken plats perspektivet har i kvalitetsuppföljningarna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)