Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I självvärderingen beskrivs en strävan efter likabehandling av studenterna, oavsett kön eller andra diskrimineringsgrunder. Lärosätet arbetar aktivt för att främja doktorandernas lika villkor för att bedriva sina studier, och menar att lärosätets råd för lika villkor stödjer detta arbete. Självvärderingen beskriver också att ett av institutionens prioriterade områden, genus och pedagogiska processer i samhället, specifikt uppmärksammar genus- och jämställdhetsfrågor och bidrar till jämställdhetsarbetet på hela institutionen. Vidare framgår att jämställdhetsperspektivet vid antagning av doktorander säkras genom strikta bedömningsgrunder (förmåga att genomföra utbildningen, tidigare studieresultat och avhandlingsplan). Vid tillsättning av handledare eftersträvas jämn könsfördelning, liksom vid tillsättning av opponent och betygsnämnd. Av underlaget framgår också att könsfördelningen i doktorandgruppen och handledargruppen är relativt jämn. Bedömargruppen konstaterar att underlaget visar att det finns goda formella förutsättningar för att integrera jämställdhetsperspektivet i utbildningens utformning och genomförande, och att frågor om jämställdhet aktivt lyfts i utskott och kollegier.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Det är dock inte tydligt hur resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och om återkoppling sker till relevanta intressenter.

Självvärderingen beskriver hur jämställdhetsperspektivet följs upp på lärosätesnivå. Bedömargruppen konstaterar att det finns goda formella förutsättningar för uppföljning, men att det samlade underlaget inte visar hur perspektivet systematiskt följs upp och vilken plats perspektivet har i kvalitetsuppföljningar av utbildningen på institutionsnivå till exempel i form av indikatorer eller rutiner. Det framgår inte heller tydligt om uppföljningen har omsatts i åtgärder.

När det gäller de olika aspektområdena konstaterar bedömargruppen att lärosätets övergripande policy för likabehandling har bäring på jämställdhetsperspektivet i att rekrytera doktorander, tillsätta handledare, tillsätta opponenter samt tillsätta ledamöter i betygsnämnd vid disputationer. Det prioriterade området genus i pedagogiska processer lyfts i underlaget som en särskilt viktig resurs för jämställdhetsperspektivet i kurs- och seminarieverksamheten. Bedömargruppen uppmärksammar att det bara är kvinnliga doktorander som deltar i arbetet i fakultetens doktorandförening, forskarutbildningsutskott och forskningsutskott, och ser lärosätets plan att arbeta för att få fler män att engagera sig som både viktig och positiv.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)