Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den breda ansatsen i utbildningen skapar en öppenhet gentemot de intressen doktoranderna uttrycker och som arbetslivet efterfrågar. Det finns en omfattande samverkan med andra forskningsmiljöer, såväl inom lärosätet som med andra lärosäten i Sverige och dessutom i andra länder. Både bredd och djup finns i forskarutbildningsämnet pedagogik. Det råder ingen tvekan om att institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier har utvecklade modeller, system och strategier för att både säkerställa och utveckla kvaliteten i forskarutbildningen i pedagogik.

Forskarutbildningen i pedagogik skapar förutsättningar för att doktoranderna utvecklar en kunskapsmässig progression. Detta gäller bred kunskap och bred förståelse, men också en mer specifik och avgränsad kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet. Det finns en utvecklad systematik för att säkerställa måluppfyllelse. Bedömargruppen vill lyfta fram handledarkollegiets regelbundna och täta uppföljning som ett gott exempel på att kvaliteten säkerställs i utbildningen, men också på att doktorandernas intressen tas till vara.

De anställda vid institutionen samverkar regelbundet med framför allt offentlig verksamhet, vilket innebär kontaktytor och mötesplatser som kan vara av betydelse för framtida uppdrag inom arbetslivet. Arbetslivets komplexitet utgör ofta fokus i kursutbudet, i examinationsuppgifter och i doktorandernas avhandlingsområden. Däremot uppmärksammas inte innebörden i ett "föränderligt arbetsliv". Bedömargruppen vill ge en eloge till det systematiska arbete som genomförs för att koppla arbetslivet närmare doktoranderna, till exempel när det gäller alumners medverkan. Bedömargruppen konstaterar dock vissa svagheter i hur doktoranderna förbereds för forskningskommunikation med grupper utanför akademin.

Bedömargruppen ser doktorandernas möjlighet att delta aktivt i att utforma sin egen utbildning som mycket god. Doktoranderna har också goda möjligheter till inflytande, delaktighet och insyn vad gäller utbildningen och arbetssituationen generellt. Doktoranderna deltar både på en individuell nivå i utformandet av den egna utbildningen och på en övergripande nivå i utskott och nämnder. Det finns utarbetade rutiner för att såväl förebygga som fånga upp och hantera problem som kan uppstå. Bedömargruppen ser det därför som mycket positivt att lärosätet på olika sätt systematiskt säkerställer kvaliteten i doktorandernas arbetssituation och skapar en grund för framtida yrkesmöjligheter.

Jämställdhetsperspektivet är väl integrerat i institutionens omfattande arbete med lika villkor, och föräldrapolicyn är ett utmärkt exempel på hur en institution kan arbeta för lika villkor. Det finns en generös praxis kring hur doktoranden kan förlänga sin doktorandtid, och man har rutiner för att behålla kontakten mellan institutionen och föräldralediga doktorander. Det som dock inte framgår av självvärderingen är hur institutionen arbetar för en jämnare könsfördelning bland doktoranderna.

Institutionen har utvecklade modeller, system och strategier för att både säkerställa och utveckla kvaliteten på forskarutbildningen i pedagogik. Man följer upp, genomför åtgärder och återkopplar till de individer och sammanhang som är nödvändiga för att säkerställa kvaliteten för doktoranderna. En central roll i denna process har handledarkollegiet. Institutionen säkerställer att doktorandernas inflytande används i kvalitetssäkringen och i utvecklingen av utbildningen. Det finns rutiner för att på ett tidigt stadium fånga upp, hantera och förebygga problematiska situationer. Doktoranderna förbereds på ett adekvat sätt för en framtida arbetslivskarriär både inom och utom akademin, och arbetslivets komplexitet synliggörs både i kurser och under de enskilda doktorandernas avhandlingsarbete. Det vidgade perspektiv som institutionen anlägger på jämställdhet, och det systematiska arbete som sker för att inkludera, bevaka och omsätta perspektivet till handling, ser bedömargruppen som föredömligt. De relativt få doktoranderna och den låga andelen nyrekryteringar utgör en utmaning för ämnets framtid. Bedömargruppen efterlyser en analys av denna omständighet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)