Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Det vidgade perspektiv som institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier anlägger på jämställdhet, som enligt lagen omfattar samtliga definierade diskrimineringsområden, ser bedömargruppen som föredömligt. Det finns ett jämställdhetsombud som inte bara bevakar frågan och deltar i arbetet med planen, utan som också kan fungera som kontaktperson för anställda och bistå anställda i diskrimineringsärenden. Jämställdhetsombudet har tystnadsplikt.

Institutionen menar i självvärderingen att det i stort sett inte förekommer några händelser som strider mot planen för lika villkor. Planen redovisar en systematisk uppföljning av föregående periods likavillkorsplan. Arbetet leds av arbetsgruppen för lika villkor, som i sin tur leds av det jämställdhetsombud som institutionsledningen utser. I gruppen ingår också en doktorandrepresentant med uppdrag att särskilt bevaka doktorandfrågor. Institutionen tar utgångspunkt i lärosätets centrala föräldrapolicydokument, som anger att arbets- och studievillkoren ska vara sådana att föräldrar oavsett kön kan ta sitt fulla ansvar för hem och barn utan att detta lägger hinder i vägen for yrkeskarriären eller studierna. Föräldrapolicyn är ett utmärkt exempel på hur ett arbete kan struktureras för att skapa lika villkor. Enligt föräldrapolicydokumentet ska chefer erbjuda blivande föräldrar oavsett kön ett planeringssamtal inför och efter föräldraledigheten. Doktoranderna vid institutionen får ett extra handledarsamtal för att planera in forskningsuppehållet med hänsyn till eventuella behov av ledighet. Det finns en generös praxis kring hur doktoranderna kan förlänga sin doktorandtid. Institutionen kan till exempel medge en månads förlängning per fyra månaders föräldraledighet, om ledigheten gjort det svårt att återuppta materialinsamlingen. Det finns även rutiner för att behålla kontakten mellan institutionen och den föräldralediga doktoranden. Detta ser bedömargruppen som ett föredömligt exempel på hur goda villkor kan skapas för doktoranderna.

Jämställdhetsperspektivet är sedan 2015 integrerat i institutionens mer omfattande arbete med lika villkor. Detta är ett resultat av ett systematiskt arbete med olika centrala policyer och styrdokument. Det finns flera exempel på hur ett jämställdhetsperspektiv integreras i utbildningens utformning och genomförande. Det som dock inte framgår av självvärderingen är hur institutionen arbetar för en jämnare könsfördelning bland doktoranderna.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

En centralt genomförd arbetsmiljöenkät är ett exempel på att lärosätet systematiskt följer upp och främjar jämställdhet. Institutionen har dessutom metodiskt utvecklat både informationsspridningen och informationsinhämtningen, samt utvecklat strategier för att implementera resultat som kan främja jämställdhet. Styrdokumenten, som bland annat finns på internwebben, följs upp systematiskt genom en rad löpande åtgärder. Ansvariga parter utses när det behövs, och en tidsplan för åtgärdernas genomförande kommuniceras till personalen. Institutionen planerar en undersökning av medarbetarnas eventuella erfarenheter av diskriminering, och en undersökning som ska uppmärksamma könsfördelning när det gäller förtroendeuppdrag, representation i styrelser och så vidare. Under de årliga medarbetarsamtalen som doktoranderna har med sin studierektor sker också en systematisk uppföljning av doktorandernas arbetsvillkor, där frågor om jämställdhet aktualiseras.

Arbetet med att inkludera och bevaka jämställdhetsperspektivet i utbildningen visar på hög medvetenhet om perspektivet som sådant, och på en systematisk förmåga att omsätta perspektivet till handling. Detta är ett resultat av ett långsiktigt arbete med olika centrala policydokument och styrdokument. Institutionen följer systematiskt upp olika frågor och aktiviteter som berör jämställdhetsperspektivet för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Bedömargruppen konstaterar att jämställdhetsperspektivet är väl integrerat i institutionens omfattande arbete med lika villkor, och föräldrapolicyn är ett utmärkt exempel på hur en institution kan arbeta för att främja lika villkor.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)