Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Forskarutbildningen i pedagogik kopplar till två forskningsmiljöer: utbildning och demokrati samt "Studies of Meaning-making in Educational Discourses" (SMED). Dessa utgör väletablerade och välfungerande ramar för doktorandernas utbildning. Avgränsningen av ämnet är välmotiverad och antalet handledare och deras kompetens motsvarar behoven i utbildningen. Uppmärksamhet bör dock fästas vid att samtliga handledare inte genomgår pedagogisk forskarhandledarutbildning i dagsläget.

Miljön består av aktiva och väletablerade forskare som representerar en bredd inom ämnet. Dessutom finns en bra struktur för kompetensutveckling för handledare, såväl inom ämnet som med avseende på handledning. Doktoranderna har goda möjligheter att delta i forskningsmiljön genom medverkan i såväl nationella som internationella aktiviteter. Detta ger doktoranderna både incitament och stöd att bygga upp professionella nätverk under studierna.

Bedömningen är att forskarutbildningen vid Örebro universitet ger doktoranderna goda möjligheter att nå måluppfyllelse i de tre kunskapsformerna. Bedömningen grundar sig på forskningens omfattning och inriktning, de internationella relationerna, kursutbudet och forskarutbildningens struktur.

När det gäller arbetslivsperspektivet är det inomakademiska perspektivet mer utvecklat än andra karriärvägar. Det är även inom akademin som en tydlig uppföljning av karriärer finns, även om uppföljningen främst är informell. Systematiken i uppföljningen behöver stärkas, och lärosätet behöver tydliggöra karriärmöjligheter utanför akademin. Ett sådant arbete är påbörjat.

Vad gäller doktorandperspektivet beskriver självvärderingen tydligt doktorandernas individuella och kollektiva inflytande och möjlighet att föra fram synpunkter och förslag på åtgärder för att utveckla och förbättra forskarutbildningskurser och forskarutbildningen i sin helhet. Utvecklingsområden finns även inom jämställdhetsperspektivet. Lärosätet har nyligen identifierat ett antal jämställdhetsproblem inom forskarutbildningen, och har planer för hur dessa ska kunna lösas.

Det sker en systematisk kvalitetsuppföljning genom utvecklade processer. Exempel på detta är kvalitetsgranskningen av doktorandernas individuella måluppfyllelse.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)