Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Den pedagogiska forskarhandledarutbildningen har under en längre tid innehållit ett starkt genusperspektiv, och eftersom merparten av handledarna har genomgått utbildningen kan handledarna anses besitta kunskaper om jämställdhetsfrågor inom forskarutbildning. När det gäller forskarutbildningsämnet pedagogik har man nyligen identifierat en del jämställdhetsproblem, exempelvis att kvinnor dominerar bland långtidssjukskrivna. Man har också väckt frågan om huruvida könstillhörighet har någon betydelse vid tilldelning av ekonomiska medel för till exempel konferensdeltagande. Lärosätet menar att statistik kan vara ett verktyg för att identifiera och synliggöra problem, och ett arbete har påbörjats för att lösa problemen. Arbetet innebär bland annat att man ska ta hänsyn till jämställdhetsfrågor vid antagningsprocessen, i handledargruppen och i samband med ekonomiska bidrag till doktorander. Några konkreta exempel på åtgärder eller statistikuppgifter ges dock inte.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

När det gäller uppföljning anger lärosätet att statistik kan användas i det löpande jämställdhetsarbetet, och att lärosätet avser att årligen följa upp tilldelningen av ekonomiska medel till doktoranderna. Några mer konkreta exempel på hur de identifierade jämställdhetsproblemen ska lösas ges inte. Den könsmässiga obalansen på docent- och professorsnivå nämns som ett exempel på behov av långsiktiga insatser, men inte heller här ges några konkreta exempel.

Ett jämställdhetsperspektiv bedöms vara integrerat i utbildningens utformning och genomförande, men det följs inte upp. Därmed omsätts inte heller resultaten i åtgärder för kvalitetsutveckling när det behövs. En medvetenhet om jämställdhetsperspektivet och behovet av uppföljning och åtgärder finns, liksom planer på uppföljning och åtgärder.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)