Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Högskolan Väst
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Utbildningen bygger på samverkan med externa samarbetspartner, vilket bedöms leda till att doktoranderna kontinuerligt tränas i att bidra till samhällets utveckling och att stödja andras lärande. Samtidigt förbereds de för ett föränderligt arbetsliv.

Av självvärderingen framgår att doktoranderna får möjlighet att ägna sig åt institutionstjänstgöring, företrädesvis i form av undervisning och handledning av bland annat examensarbeten på grundnivå. Man beskriver att arbetsuppgifterna inom ramen för institutionstjänstgöringen tränar doktorandernas förmåga att stödja andras lärande. Doktoranderna deltar i ett stort antal seminarier där de får agera både presentatörer och diskutanter. I självvärderingen går det att utläsa att samverkansprojekt med arbetslivet ger doktoranderna kännedom om kunskapsbehov och praktikens perspektiv i den studerande kontexten. Det framträder att en viktig del i utbildningen är att utveckla medvetenhet om och ta vara på samverkanspartnernas del i kunskapsutvecklingen.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utifrån självvärderingen är bedömningen att utbildningens utformning och genomförande systematiskt följs upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder doktoranderna för arbetslivet. Det sker i samband med att doktoranderna tillsammans med handledarna dokumenterar aktiviteter såsom kurser, konferensdeltagande, seminarieverksamhet och publiceringserfarenheter i den individuella studieplanen och i målmatrisen som relaterar till forskarutbildningens nationella mål. Detta säkerställer såväl progression som en koppling mellan lärandeaktiviteter och examensmål. Samverkan med uppdragsgivare ger doktoranderna träning i planering och tidsanpassning, vilket tydligt påpekas i självvärderingen. I de individuella studieplanerna följs arbetslivsperspektivet upp genom institutionstjänstgöringen.

Med endast tre disputerade, som dessutom är anställda inom högskolan, går det inte riktigt att bedöma uppföljningen av utbildningens användbarhet, i synnerhet i fråga om hur väl doktoranderna förbereds för kommande uppgifter utanför akademin.

Bedömargruppen vill lyfta den samverkan med arbetslivet som utgör pedagogikämnets inriktning som ett gott exempel.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)