Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Högskolan Väst
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Av självvärderingen framgår att handledare och lärare verkar få förutsättningar för att upprätthålla och vidareutveckla kompetensen inom det egna ämnesområdet, och att detta följs upp systematiskt via långsiktiga kompetensförsörjningsplaner. Speciellt bedöms professorernas extra tilldelade tid för att stödja andras kompetensutveckling ge goda förutsättningar för handledarnas långsiktiga kompetensutveckling.

Vidare arbetar lärosätet aktivt för att skapa förutsättningar för doktoranderna att uppnå examensmålen. Ett viktigt verktyg för uppföljning och återkoppling är den individuella studieplanen. Målmatrisen, som relaterar samtliga aktiviteter inom forskarutbildningen till de specifika målen, bedöms också skapa speciellt goda förutsättningar för uppföljning och återkoppling mellan lärandeaktiviteter och examensmål.

Lärosätet arbetar också för att säkerställa ett kursutbud av kvalitet genom att låta doktoranderna utvärdera kurserna.

Det finns även ett kvalitetssäkringssystem som exempelvis kan upprätta en åtgärdsplan om en doktorand riskerar att inte nå målen. Även systemet med processeminarier borgar för god uppföljning av doktorandernas förutsättning att nå målen inom utsatt tid.

Utifrån självvärderingen är bedömningen att arbetslivets perspektiv, doktoranders perspektiv och jämställdhetsperspektivet följs upp systematiskt. Även utbildningens utformning och genomförande följs upp systematiskt för att säkerställa att utbildningen är användbar och förbereder doktoranderna för arbetslivet. Det sker även systematisk uppföljning för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Det utvecklingsområde bedömargruppen ser är att systematiskt samla in, sammanställa och redovisa alumners synpunkter på forskarutbildningen. Högskolan verkar enligt självvärderingen arbeta systematiskt för jämställdhet på utbildningen, men det finns en sned könsfördelning bland utbildningens doktorander. Detta, och de potentiella problem som följer, är man medveten om från institutionshåll.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)