Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialpedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Forskarutbildningsämnet är väl avgränsat och förankrat i den vetenskapliga grunden. Kopplingen till beprövad erfarenhet är väl tillgodosedd via samverkan med det omgivande samhället och genom forskningens tvärvetenskapliga karaktär. Institutionens forskningsområden är relevanta och forskningen håller hög internationell klass. Handledarnas antal och deras sammantagna kompetens bedöms vara adekvat och tillräcklig. Det strategiska arbete som institutionen har bedrivit garanterar handledarresurser även på lång sikt. De nätverk och forskningssamarbeten som institutionen systematiskt utvecklar bidrar också till att säkerställa adekvat handledarkompetens för de enskilda doktoranderna. Handledarnas möjlighet till forskning inom ramen för anställningen garanteras, och handledarnas kompetens följs upp kontinuerligt.

Den omfattande internationella publiceringen visar att institutionens systematiska kvalitetsarbete har burit frukt. Forskarutbildningsmiljön bedöms ge doktoranderna goda möjligheter att bedriva forskning som möjliggör doktorsexamen inom planerade tidsramar. Förutsättningarna att få högklassig handledning och stöd för exempelvis konferensresor är goda. Doktorandgruppens storlek är tillräcklig med avseende på dynamiken i forskarutbildningen. Bedömargruppen noterar också att lärosätet arbetar strategiskt för att kunna utlysa doktorandanställningar regelbundet. Bedömargruppen vill dock uppmärksamma behovet av systematiskt strategiarbete när det gäller institutionens expansionsplaner.

Bedömargruppen noterar att doktoranderna har goda möjligheter att nå examensmålen under utbildningen. Forskarutbildningens uppbyggnad som helhet, med den genomtänkt planerade kursdelen, kursaktiviteterna och examinationerna som är kopplade till examensmålen, avhandlingsprocessens genomtänkta struktur med tydliga gransknings- och avstämningspunkter samt uppföljningssystemen bidrar sammantaget till att säkerställa måluppfyllelse och till att doktoranderna kan slutföra utbildningen inom den angivna tiden. De välplanerade seminarieaktiviteterna bidrar även till att doktoranderna kan utveckla en forskaridentitet. Bedömargruppen noterar också att lärosätet på ett tillfredsställande sätt lyckats hantera de utmaningar som kommer av ett stort antal doktorander som bedriver forskarstudier på deltid.

Bedömargruppen noterar att arbetslivets perspektiv är mycket väl beaktat. Institutionen har välutvecklade kontakter med det omgivande samhället. Överlag bedrivs forskarutbildningen i nära samverkan med arbetslivets intressenter, vilket bidrar till att utbildningen i högsta grad är användbar även utanför akademin. Bedömargruppen har dock identifierat internationalisering som ett utvecklingsområde. Eftersom forskningen håller hög internationell nivå och det finns ett intresse för specialpedagogisk verksamhet som en del av den nordiska välfärdsmodellen bör det finnas goda möjligheter för doktoranderna att göra internationell karriär.

Bedömargruppens uppfattning är att doktorandperspektivet är väl beaktat i forskarutbildningen. Doktoranderna verkar ha reellt inflytande och deras synpunkter tas till vara vid planeringen och genomförandet av utbildningen. Bedömargruppen noterar dock att det saknas ett formellt doktorandråd, och anser att inrättandet av ett sådant ytterligare skulle förbättra institutionens möjligheter att ta vara på doktorandernas synpunkter på studierna och arbetsmiljön.

Jämställdhetsperspektivet är mycket väl integrerat i utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt uppmärksamma det systematiska jämställdhetsarbete som institutionen har utfört för att råda bot på den ojämna könsfördelningen bland personalen och doktoranderna. Ett led i detta är det systematiska arbetet med webbsidorna. Sammantaget vill bedömargruppen lyfta fram specialpedagogiska institutionens jämställdhetsarbete som ett gott exempel på hur ett jämställdhetsperspektiv kan integreras i forskarutbildning.

Underlagen tyder sammantaget på att rutinerna och processerna för uppföljning och återkoppling är systematiska och genomtänkta. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är procedurerna för seminariebehandling och granskning av doktorandernas framväxande avhandlingsarbete. Överlag verkar uppföljningen av doktorandernas progression vara fungerande. Positivt är också att institutionen kontinuerligt identifierar styrkor och svagheter hos uppföljnings- och återkopplingsrutinerna, vilket tyder på ett medvetet kvalitetssäkrande arbete.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)