Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Självvärderingens beskrivning av arbetslivets perspektiv indikerar att forskarutbildningens innehåll och utformning är användbar och förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv. En grund för denna bedömning är att forskarutbildningen i specialpedagogik bedrivs i nära kontakt med pedagogiska miljöer och samhälleliga verksamheter. Samtliga doktorander har tidigare erfarenheter av arbetslivet, och flera behåller sin arbetslivsförankring även under doktorandtiden. Samhällets efterfrågan på disputerade i specialpedagogik är stor. De som disputerat i specialpedagogik är inte bara användbara vid akademin utan även i hög grad inom myndigheter, organisationer, kommunala verksamheter och liknande. De utbildningsansvariga har kontinuerlig kontakt med arbetslivet, till exempel genom de olika uppdrag som institutionen får. Kontakten med alumnerna upprätthålls bland annat genom seminarieserier som ordnas av institutionen. Även den specialpedagogiska forskningens tillämpade karaktär förbereder doktoranderna för arbetslivet.

Doktoranderna har goda möjligheter till institutionstjänstgöring tack vare institutionens omfattande utbildningsuppdrag. Det finns även goda förutsättningar för högskolepedagogisk meritering. Doktoranderna kan medverka i undervisning och handledning, och i viss utsträckning även ha administrativ tjänstgöring. För de doktorander som bedriver forskarstudier på deltid är det svårare att hitta utrymme för institutionstjänstgöring, men de har istället lättare att hålla kvar sitt engagemang i arbetslivet. Arbetslivsförberedande aktiviteter såsom karriärplanering ordnas för doktoranderna i utbildningens slutskede. De forskarstuderande erbjuds också att delta i de seminarier och workshops om forskningsfinansiering som anordnas centralt. Internationella karriärmöjligheter finns, men intresset är relativt svalt. Institutionen arbetar dock aktivt för ökad internationalisering bland både forskarstuderande och nydisputerade.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att de utbildningsansvariga har forum för att systematiskt följa upp och säkerställa utbildningens användbarhet på såväl kort som lång sikt genom uppdrag, utvecklingsarbete och kontakt med relevanta nätverk inom och utanför akademin. I detta avseende är det också sannolikt att doktoranderna själva bidrar med värdefulla insikter om utbildningens användbarhet, eftersom flera forskarstuderande behåller sin förankring i arbetslivet utanför akademin medan de genomför sin forskarutbildning. Självvärderingen innehåller flera exempel på att uppföljningarnas resultat vid behov har omsatts i kvalitetsutvecklande åtgärder. Specialpedagogiska institutionen har aktiv kontakt med ett flertal alumner, och arbetar systematiskt med att ta in deras erfarenheter i kvalitetssäkringen och utvecklingen av utbildningen. Antalet alumner är visserligen begränsat, men många före detta doktorander har kontakt med institutionen via forskningssamarbeten. Alumnerna deltar även i seminarieverksamheten i viss utsträckning.

Forskarutbildningen är utan tvekan mångsidigt användbar och förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv. Utbildningen arbetar för att tillgodose samhällets efterfrågan på disputerade i specialpedagogik. Den systematiska uppföljningen av utbildningens utformning och genomförande bidrar till att säkerställa att arbetslivets perspektiv beaktas. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram det välutvecklade samarbetet med arbetslivets intressenter.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)