Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Konst- och bildvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Beträffande aspektområdet miljö, resurser och område anser bedömargruppen att doktorandprojekten skulle vinna på att definieras utförligare i termer av hur detta skiljer sig från omgivande ämnen. Utbildningen är i huvudsak tvärdisciplinär, vilket återspeglas i den breda lärarkompetensen. Handledarkompetensen bedöms vara tillräcklig för forskarutbildningen. I och med att doktorandprojekten är så olika tycks dock behovet av kompletterande handledarkompetens vara stort. Antalet antagna doktorander har minskat. Den allmänna studieplanen har därför reviderats så att kursdelen i institutionens forskarutbildningsämnen delvis samordnats, vilket skapar möjlighet för doktoranderna att vara del av en större forskningsmiljö. Detta är en positiv åtgärd som stärker miljön. Kvaliteten i nätverken förefaller vara säkerställd och nätverken stadda i god utveckling. Ett utvecklingsområde är att arbeta för flera externfinansierade forskningsprojekt och ökade kontakter utanför Norden.

Inom aspektområdet utformning, genomförande och resultat ser bedömargruppen utvecklingsmöjligheter beträffande hur kursdelen stödjer inhämtandet av breda ämneskunskaper och hur avhandlingskapitlen kan granskas i en ämnesspecifikt kvalificerad seminarieform. Bedömargruppen ser styrkor i den struktur som det elektroniska systemet för individuella studieplaner skapat, den uppföljning och kompetensutveckling som handledarkollegiets inrättande möjliggjort, de initiativ till kvalitetshöjande åtgärder som doktorandrådet kan ta och det planerade införandet av halvtidsseminarium med extern opponent. Som ett gott exempel vill bedömargruppen framhålla inrättandet av doktorandexaminatorns funktion.

Vad gäller arbetslivets perspektiv ger forskarutbildningen i dagsläget tillfälle till karriärplaneringssamtal mellan handledare och doktorand och det finns inslag som förbereder för framtida verksamhet vid högskola, men utbildningen har i övrigt inga direkt karriärförberedande inslag som gäller arbetslivet utanför högskolevärlden. Detta får därför anses vara ett utvecklingsområde.

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesserna. Samtliga doktorander deltar i institutionens doktorandråd, och doktorandrepresentation finns i nämnder och styrelser. Viceprefekten tar i utvecklingssamtalen emot förslag till åtgärder. Doktorandrådet utser representanter som deltar i antagning, revision av allmän studieplan och kursplaner m.m. och doktorandrådet har även tagit initiativ till kvalitetshöjande åtgärder. Doktoranderna är också representerade vid prefektens beslutsmöten. Den formella organisationen säkerställer ett kontinuerligt doktorandinflytande som kan beskrivas som en systematisk uppföljning.

I självvärderingen lyfts kurslitteraturen fram som ett område som reviderats i ett jämställdhetsperspektiv. Den ojämna könsfördelningen i doktorandgruppen följer av sammansättningen på grundnivå och avancerad nivå. Ett arbete pågår med målet att låta ett medvetet jämställdhetsperspektiv genomsyra forskarutbildningen i stort.

Vad avser aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling konstaterar bedömargruppen att lärosätet har genomfört och planerar uppföljningar och åtgärder på en ambitiös nivå, vilka berör sådant som är av relevans för flera olika aspekter och perspektiv. Ett utvecklingsområde har utpekats gällande uppföljning av förekomsten av karriärförberedande inslag som gäller arbetslivet utanför högskolevärlden, fastän åtgärder vad avser denna förvisso har vidtagits i mycket till följd av doktoranders egna initiativ.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)