Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konst- och bildvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I självvärderingen lyfts kurslitteraturen fram som ett område som reviderats i ett jämställdhetsperspektiv. Den ojämna könsfördelningen i doktorandgruppen följer av sammansättningen på grundnivå och avancerad nivå. Inga konkreta förslag till åtgärder har framförts utom att utlysningar av doktorandplatser kan ske även internationellt. Det konstateras i självvärderingen att lärarkollegiet i huvudsak består av kvinnor och att det kan finnas skäl att överväga åtgärder för en ökad rekrytering av manliga lärare. En kommentar till detta är att det är svårt att styra rekryteringen av flera skäl: a) rekrytering sker sällan och är för tillfället inte aktuell, b) ämnet har länge haft en könsmässig snedfördelning på alla nivåer, dock sjunkande på högre akademiska nivåer, c) vid öppen utlysning följer av b) att en majoritet sökande kan förutsättas vara kvinnor, d) sakkunnigbedömningen ska inte ta hänsyn till kön, e) vid anställning ska mest meriterad sökande beaktas. Den sneda könsfördelningen bland såväl doktorander som handledare/lärare framstår likväl som ett utvecklingsområde. Av intervjuerna framgår inte desto mindre att det finns en stor medvetenhet om jämställdhetsperspektivet och att det finns goda kontakter med genusforskare vid lärosätet. Bedömargruppen anser att denna fråga löpande beaktas i utbildningen och är integrerad i miljön.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Ansvaret för uppföljning och åtgärd ligger främst på viceprefekten för forskarutbildning som tillser att systematisk uppföljning görs. Det är positivt att ansvaret är tydligt. Likaså är det positivt att bristerna ifråga om jämställdhet påtalats och diskuteras, vilket i sig pekar på att förändringar kommer att göras i miljön och utbildningen.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)