Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konsthistoria och visuella studier - doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv. När det gäller arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen svagheter beträffande förberedelserna för en karriär utanför akademin, vilka inte adresseras i nämnvärd utsträckning i självvärderingen eller vid intervjuerna.

Forskarutbildningen i Konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet har en pregnant akademisk profil i relation till doktorandernas karriärmöjligheter. Utbildningen förbereder enligt självvärderingen doktorander "främst för en akademisk karriär". Det finns ett flertal inslag vid sidan av avhandlingsarbetet som stödjer detta: högskolepedagogiska kurser, möjlighet till institutionstjänstgöring (främst undervisning), seminarier om och träning i att skriva ansökningar om forskningsmedel samt möjligheter att etablera nätverk utanför avdelningen (bland annat genom de externa bihandledarna). Självvärderingen och individuella studieplaner visar att doktoranderna är inriktade på akademiskt arbete med vetenskaplig publicering och aktivt konferensdeltagande.

Lärosätet har god kontakt med alumner. Sedan 2000 har elva doktorander antagits till utbildningen. Av dessa har sju disputerat, varav sex idag arbetar vid Lunds universitet eller vid andra lärosäten i Sverige och Finland. Att doktorer efter examen går vidare till sådana anställningar visar att utbildningen förbereder dem för ett arbetsliv inom akademin.

Om arbetslivet utanför universitet och högskolor sägs i självvärderingen emellertid ingenting, mer än att en alumn arbetar som PR-konsult och strateg med fokus mot konstvärlden. Ingen reflektion görs om utbildningens relation till det utom-akademiska arbetslivets krav och förväntningar eller om huruvida förvärvade färdigheter och kunskaper är överförbara till andra verksamheter. Inget sägs heller om ämnets kontakter med arbetslivet utanför akademin (exempelvis konstlivet, kritik, kulturarvssektorn, myndigheter, företag) eller om det går att välja en inriktning på forskarstudierna mot en utom-akademisk karriär. Vid intervjuerna gavs möjlighet att komplettera självvärderingens ofullständiga svar, men någon ytterligare information eller reflektion avseende förberedelser för ett arbetsliv utanför akademin gavs inte. Bedömargruppen finner detta anmärkningsvärt.

Självvärderingen säger under rubriken arbetslivets perspektiv inte heller något om hur utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv inom akademin, genom exempelvis forsknings- eller undervisningssamarbeten med andra discipliner där visuella perspektiv aktualiseras. Av andra delar av underlaget kan det dock utläsas att sådana kontaktytor förekommer i inte ringa omfattning och kan förmodas vara fördelaktiga för doktoranderna. På ett allmänt plan får den forskarutbildade i Konsthistoria och visuella studier kompetens som är överförbar och användbar i flera sektorer av arbetslivet: att självständigt arbeta med lösning av forskningsproblem, att författa vetenskaplig text på engelska och svenska, att presentera muntligt i såväl populärvetenskapliga som akademiska sammanhang, att granska texter och revidera egna med mera.

Institutionens doktoranddag 2016 hade temat "Livet efter disputationen" och även andra doktoranddagar har haft inslag av förberedelser för karriären efter disputation. Därutöver anordnar fakulteten karriärinriktade seminarier. Vid institutionen äger årligen ett ansökarseminarium rum där såväl forskare som doktorander får stöd i att skriva forskningsansökningar, vilket också det förbereder för en akademisk karriär efter forskarutbildningen.

Arbetslivets perspektiv framstår sammantaget för bedömarna som ofullständigt redovisat i självvärderingen och vid intervjuerna, vilket ger en bild där perspektivet endast delvis förefaller vara tillgodosett. Bedömargruppen har av det sammanlagda underlaget ändå dragit slutsatsen att utbildningen är användbar och förbereder doktoranden för ett föränderligt arbetsliv, om än med tydlig tyngdpunkt inom akademin.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Ämnet har aktiva och goda kontakter med sina disputerade alumner. Alumnarbetet är också viktigt vid Nationella forskarskolan i historiska studier som bland annat arrangerar särskilda alumnkvällar. Utbildningens utformning och genomförande följs upp systematiskt ur ett arbetslivsperspektiv genom institutionens remissvar till fakulteten inför utlysning av nya doktorandtjänster, Nationella forskarskolan i historiska studiers egna alumnundersökningar och lärosätets utvärderingsenhets universitetsgemensamma rapporter (2007 och 2012). Forskarskolan arbetar aktivt med arbetslivsaspekter och har anordnat internat med temat arbetsmarknad och karriärplanering. Antalet disputerade är relativt få och därmed lätta att följa.

Av en i självvärderingen anförd rapport från Lunds universitets utvärderingsenhet framgår att doktorsalumner inom och utanför universitetet har gjort likartade bedömningar av sin forskarutbildning. Båda grupperna är nöjda med att utbildningen gett dem förmåga till självständig problemlösning, att kritiskt granska ny kunskap och att göra skriftliga presentationer. Vidare framhåller de alumner som arbetar utanför universitetet att andra områden som är viktiga i det postdoktorala arbetslivet är att identifiera behov av ny kunskap, göra muntliga presentationer och att kommunicera på engelska. Även dessa färdigheter har de "i hög grad" utvecklat inom forskarutbildningen. I andra avseenden är alumnerna dock mera kritiska; projektledning, förmåga att samarbeta i team, att kunna förklara för icke-specialister, organisationsutveckling, förmåga att utöva ledarskap och göra etiska bedömningar uppges inte ha uppmärksammats särskilt mycket under forskarutbildningen. Detta avser alltså forskarutbildningen vid hela universitetet.

Den sammantagna bedömningen är att doktoranderna i Konsthistoria och visuella studier förbereds väl för en akademisk karriär. Däremot ser bedömargruppen en svaghet avseende förberedelserna inför en karriär utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)