Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konsthistoria och visuella studier - doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. När det gäller jämställdhetsperspektivet ser bedömargruppen ett utvecklingsområde i uppföljning på avdelningsnivå av perspektivets integrering i forskarutbildningens utformning och genomförande.

Vid avdelningen och institutionen finns stor medvetenhet om jämställdhetsaspekter. Kursernas litteraturlistor granskas av institutionsstyrelsen bland annat utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Genus- och queerperspektiv är integrerade inom forsknings- och avhandlingsprojekt vid avdelningen. Hur jämställdhetsperspektiv integreras i forskarutbildningens utformning och innehåll framgår dock inte med tydlighet i självvärderingen. Kurser med inriktning på genus- och queerperspektiv nämns, men det är inte uppenbart på vilken nivå de ges eller hur de är utformade. Doktorandgruppens sammansättning varierar över tid, vilket framhålls i självvärderingen. För tillfället är samtliga fyra doktorander kvinnor. Självvärderingen anför begränsade möjligheter att påverka könsfördelningen i doktorandgruppen, eftersom kön bara ska påverka rekryteringen om två sökande är meritmässigt likvärdiga. Nationella forskarskolan i historiska studier eftersträvar genusbalans i handledningsgruppen. När det gäller Konsthistoria och visuella studier tycks någon sådan strävan inte ha styrt handledningsgruppens sammansättning. Huvudhandledare för de fyra doktoranderna är den manlige professorn. En manlig lektor vid avdelningen är biträdande handledare för två av doktoranderna, en manlig lektor vid avdelningen med tidsbegränsad anställning är biträdande handledare för den tredje doktoranden medan den fjärde har en manlig lektor i digitala kulturer (vid institutionen) som biträdande handledare. En doktorand har (eller har haft) ytterligare en biträdande handledare – en kvinnlig professor verksam vid ett universitet i Kanada. Även om ett system med "tredjeläsare" utanför lärosätet i någon mån förändrar den sammantagna bilden, konstaterar bedömargruppen att samtliga huvud- och bihandledare i närmiljön är män, vilket ur jämställdhetsperspektiv är en tydlig brist. Svårigheten att bemanna kurser och handledning med genusbalans är ytterligare en problematik med den lilla miljön. Dock finns, vilket självvärderingen lyfter fram, omfattande handledningskapacitet vid institutionen för kulturvetenskaper som arbetar för att handledning ska kunna ske över ämnesgränserna. Obalansen är mot denna bakgrund inte ofrånkomlig.

Bedömargruppen anser att ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande, men att det finns en tydlig problematik beträffande genusbalansen i handledningsbemanningen. För närvarande är också könsfördelningen bland doktoranderna otillfredsställande (100 procent kvinnor).

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Fakultetens forskarutbildningsnämnd har granskat könsfördelningen bland institutionernas doktorander men tar i detta arbete inte hänsyn till de enskilda ämnena/avdelningarna utan bara institutionerna i stort, vilket gör att detta inte kan betraktas som en utvärdering av specifikt forskarutbildningen i Konsthistoria och visuella studier. Jämställdhetsperspektivet ingår i Nationella forskarskolan i historiska studiers självvärderingar, där det 2016 framkom att forskarskolan bör arbeta aktivt med perspektivet. En temaförmiddag om delaktighet och jämställdhet genomförs under 2017.

Huruvida systematisk uppföljning görs inom avdelningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet – och huruvida resultatet vid behov omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling – framgår inte av underlaget, varför bedömargruppen ser uppföljning av jämställdhetsperspektivet på avdelningsnivå som ett utvecklingsområde. Den systematiska uppföljning som förefaller ske genomförs på fakultetsnivå, förutom inom Nationella forskarskolan i historiska studier.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)