Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Konstvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Bedömargruppens allmänna intryck är att doktoranderna har goda möjligheter att skaffa sig en bred forskarutbildning av hög kvalitet. Den ämnesspecifika kursdelen är ett utvecklingsområde så till vida att fler egna forskarutbildningskurser skulle kunna bidra till ett än bättre säkerställande av kunskapsmålen. Det högre seminariet säkerställer doktorandernas progression framför allt vad avser det egna avhandlingsarbetet. Doktorandernas prestationer och progression med avseende på examensmålen följs upp vid flera tillfällen under forskarutbildningens gång, vilket ger ett tillräckligt stöd för individuella doktorander i att nå måluppfyllelse.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Bedömargruppen kan konstatera att doktoranderna tränas på olika sätt i att planera och bedriva forskning, fortlöpande under hela utbildningen. Doktoranderna uppmuntras också till att delta i forskarsamhället genom konferensmedverkan och genom att författa vetenskapliga artiklar.

Bedömargruppens intryck är att doktorandernas utbildning innehåller en god orientering om olika yrkesroller samt möjligheter till vetenskaplig publicering och konferensdeltagande. Någon systematisk uppföljning av detta görs inte, men alumners erfarenheter tas tillvara genom informella kontakter. Doktoranderna förbereds väl för en akademisk karriär, men förberedelsen för en karriär utanför akademin är inte fullt lika väl utvecklad. Bedömargruppen vill här likväl lyfta fram möjligheterna att göra praktik genom verksamhetsförlagd utbildning som ett gott exempel. Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Den samlade bedömningen är att doktoranderna bereds goda möjligheter att ta aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser. Beträffande doktorandernas arbetsmiljö vill bedömargruppen framhålla betydelsen av att institutionstjänstgöring och forskarutbildningen särskiljs för att i görligaste mån motverka eventuell stress och andra psykosociala problem. Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

I självvärderingen anges att ett jämställdhetsperspektiv ingår i uppföljningen av den individuella studieplanen, men det framgår inte hur integrerandet av ett jämställdhetsperspektiv i forskarutbildningen i sig självt följs upp, eller vilka eventuella åtgärder som sätts in exempelvis i samband med den individuella studieplanens uppföljning. Bedömargruppen vill emellertid lyfta fram att det, sett ur ett jämställdhetsperspektiv, finns goda exempel vid institutionen bland annat i form av dess arbete för att ta hänsyn till och underlätta situationen vid familjebildning bland annat genom prolongation. Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande trots några mindre invändningar. Doktorandernas progression följs upp vid flera tillfällen under forskarutbildningens gång, framför allt i samband med avstämningar av de individuella studieplanerna. Mer systematiska alumnundersökningar i institutionens egen regi vore önskvärda och uppföljningen av alumner är att betrakta som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen vill framhålla som ett gott exempel de kvalitetsutvecklande åtgärder gällande forskningsetik och vetenskaplig redlighet som vidtagits till följd av uppföljningar av forskarutbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)