Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konstvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Av självvärderingen framgår att konstvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet utbildar doktorander till en rad yrkesverksamheter inom och utanför den akademiska världen. Också den allmänna studieplanen från 2016 betonar humanistiska ämnens roll i samhället i form av att erbjuda en plattform för möten mellan olika slags aktörer och härigenom underlätta professionella kontakter. Många doktorander vid institutionen har redan när de blir anställda en professionell förankring inom kultursektorn, varvid forskarutbildningen då innebär en kompetensförstärkning för dem. I utbildningen ingår att en del av den obligatoriska kursdelen ska bestå av yrkesförberedande studier, och inom denna del finns även möjlighet att göra praktik genom verksamhetsförlagd utbildning. Alla doktorander erbjuds möjlighet till ett års institutionstjänstgöring och de doktorander som läser en kurs i högskolepedagogik har möjlighet att räkna denna kurs som institutionstjänstgöring och att få prolongation. Bedömargruppens uppfattning är att det är angeläget ur ett arbetslivsperspektiv att doktoranderna utvecklar en god förmåga att planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, och anser att de delar av forskarutbildningen som utvecklar doktorandernas förmåga till tidshantering är ett utvecklingsområde. Fastän många av de nuvarande doktoranderna redan har arbetslivserfarenhet, anser bedömargruppen således att det finns möjlighet att utveckla viss av de yrkesförberedande momenten i utbildningen ytterligare.

Flertalet av konstvetenskapliga institutionens alumner är anställda inom universitetsvärlden, men en nästan lika stor andel arbetar enligt självvärderingen inom museivärlden. Institutionen har dock inte arrangerat någon alumnundersökning. Bedömargruppen menar att en alumnundersökning vore värdefull för att få en tydligare bild av hur olika moment inom forskarutbildningen skulle kunna bli ännu bättre ur arbetslivssynpunkt. En mer systematiserad karriär- och yrkesplanering skulle kunna stärka kontakterna med det omgivande samhället och dess kulturinstitutioner. Sammantaget förbereds doktoranderna väl för en akademisk karriär och tillfredställande för en karriär utanför akademin.

Bedömargruppen vill lyfta fram möjligheterna att göra praktik genom verksamhetsförlagd utbildning som ett gott exempel.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Den för arbetslivets vidkommande så betydelsefulla förmågan att planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar följs upp genom den tidigare beskrivna proceduren av handledning, seminarier och årlig uppföljning av den individuella studieplanen. Någon systematisk uppföljning som innefattar kontakter utanför akademin görs emellertid inte, men alumners erfarenheter tas till vara genom informella kontakter. I den nya allmänna studieplanen ingår skrivningar om att yrkeslivet ska diskuteras mer ingående under forskarutbildningen, vilket kan ses som ett tecken på en vilja att vidta åtgärder som svar på sådan återkoppling gällande forskarutbildningen som exempelvis alumner kan bistå med.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)