Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

En ledarutbildning för avdelningschefer med fokus på genus, mångfald och makt ges regelbundet.

Lika villkorsplaner upprättas och redovisas varje år. En utredning har gjorts av osynliga maktstrukturer som missgynnar kvinnliga forskare, vilken är att betrakta som ett gott exempel på hur ett jämställdhetsperspektiv kan beaktas i lärosätets verksamhet. Vidare har kursen "Modern genuspsykologi - konsekvenser för arbete, organisation, och hälsa" utvecklats. I självvärderingen ges exempel på inslag i lika villkorsarbetet som kan vara av betydelse för doktorander som exempelvis hur arbetstiden ska förläggas, hur möten läggs och hur ansvar fördelas mellan män och kvinnor. Det råder en jämn könsfördelning bland doktoranderna men inte i handledargruppen.

Huruvida ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i exempelvis forskarutbildningskursers innehåll utöver den valbara kursen i genuspsykologi eller om det avspeglas i litteraturlistor ger inte underlaget någon information om, varför bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen nämns att lika villkorsarbetet bland annat ska innefatta uppföljning av fördelning av arbetsplatser i relation till kön, ålder och tjänstekategori. Likaså ska uppföljning av forsknings- och forskarutbildningsaktiviteter kunna ske könsuppdelat. Varje år väljs vid Mittuniversitetet någon eller några punkter från varje område av lärosätets verksamhet ut för att särskilt beaktas i uppföljningshänseende. Beträffande forskning och forskarutbildning fokuserades 2016 bland annat den reella tillgången till handledning i perspektiv av eventuell ojämlikhet.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande, även om det finns utrymme för förbättringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)