Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller aspekten måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse ser bedömargruppen en styrka beträffande de på fakultetsnivå framtagna kriterierna för uppföljning av individuella studieplaner, vilka bland annat föreskriver krav på åtgärder vid en differens på 30 högskolepoäng eller mer i eftersläpning.

Uppföljning av lärarnas kompetensutveckling sker bland annat genom samtal mellan avdelningschefen och alla medarbetare, varvid karriärplaner upprättas. Rådet för utbildning på forskarnivå initierar också fakultetsövergripande uppföljningar av bland annat handledarkompetens. Bedömargruppens intryck är att personalens kompetens och kompetensutveckling följs upp på ett systematiskt sätt och vill lyfta fram meriteringsprogrammet för lärare som ett gott exempel på åtgärder för kvalitetsutveckling. Forskarkollegiet gör en regelbunden genomgång av alla individuella studieplaner och doktoranderna bjuds in till ett forskarkollegium för att ge återkoppling på sina studier. Utifrån denna information föreslås vid behov olika typer av åtgärder. Forskarutbildningsmiljön förefaller följas upp på ett överlag förtjänstfullt sätt.

Uppföljning av doktoranders måluppfyllelse sker förutom via den individuella studieplanen i samband med tre obligatoriska seminarier: planerings-, halvtids- och slutseminarium. Granskarna vid halvtidsseminariet ger också rekommendationer inför doktorandens fortsatta avhandlingsarbete. Forskarkollegiets uppföljningsdiskussioner är dessutom ett viktigt forum för erfarenhetsutbyte, vilket också fungerar som ett slags informell uppföljning av utbildningens utformning och genomförande. Vid slutseminariet redovisar doktoranden avhandlingens kappa, varvid såväl intellektuell självständighet som förmåga att göra forskningsetiska bedömningar examineras. Återkoppling från olika intressenter i lärosätets omvärld när det gäller doktorandens insikter i vetenskapens möjligheter och begränsningar ges även i samband med bland annat framträdanden som populärvetenskaplig föreläsare. Bedömargruppens intryck är att uppföljning och återkoppling vad gäller doktorandernas måluppfyllelse fungerar väl.

Någon systematisk uppföljning av doktorandernas arbeten efter examen nämns inte i underlaget, men karriärplanering ingår som en del i årliga utvecklingssamtal med avdelningschefen för all personal. Det framgår i självvärderingen att reguljära medarbetarsamtal genomförs, men det framgår inte hur resultaten av de regelbundna medarbetarenkäterna har utvärderats och följts upp. Uppföljning av doktorandinflytandet som sådant framstår för bedömargruppen som ett utvecklingsområde. Lika villkorsarbetet vid lärosätet ska bland annat innefatta uppföljning av fördelning av arbetsplatser i relation till kön och uppföljning av forsknings- och forskarutbildningsaktiviteter ska kunna ske könsuppdelat. Någon uppföljning av jämställdhetsperspektivets integrering i forskarutbildningens själva innehåll förefaller inte ske, vilket är att betrakta som ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)