Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen förbereder doktoranderna väl för att ingå i en rad kvalificerade och professionella sammanhang i ett föränderligt arbetsliv. Genom kurser och i arbetet med avhandlingen tränas doktoranderna i sådant självständigt, reflekterande och analytiskt tänkande som krävs för att organisera och leda projekt av olika slag. Detta förstärks av god träning i metod och statistik, det vill säga i grundläggande vetenskaplig skicklighet. Doktorander får vidare träning i en rad andra färdigheter som är viktiga inför arbetslivet såsom muntlig och skriftlig kommunikation, att utveckla goda kontakter med myndigheter och andra organisationer samt att söka forskningsanslag.

En utmaning som bedömargruppen vill peka på är att erbjuda doktorander någon form av mera formell handledning i karriärplanering. Eftersom arbetsmarknaden är mycket föränderlig är det viktigt att doktoranderna är väl orienterade i de olika karriärmöjligheter som finns. Bedömargruppen anser att särskilda åtgärder behövs för att klargöra vilka andra möjligheter som finns i den växande arbetsmarknaden utanför högskolans gränser, vilket är viktigt inte minst för att alla doktorander inte kan räkna med att få tjänster inom akademin efter disputation. Därför ser bedömargruppen positivt på det erbjudande doktorander får om att träffa alumner. Det kan förvisso finnas inslag av karriärplanering också i exempelvis doktorandens individuella diskussioner med sin handledare, samt vid möten med andra kvalificerade rådgivare. Dock förefaller det inte finnas någon mer formaliserad verksamhet som är inriktad på doktorandens eventuella karriärvägar utanför akademin.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

En uppföljning sker efter det att doktoranderna har disputerat i form av en kartläggning vart femte år. Resultaten från 2005-2009 visar att en majoritet av de svarande arbetar som lärare eller forskare inom universitets- och högskolevärlden, medan något mindre än en fjärdedel är forskare inom andra organisationer. En mindre andel arbetar som psykologer eller inom andra slags verksamheter. I sin helhet visar självvärderingen på att utbildningen inte bara förbereder för utan även leder till olika typer av arbete, vilket är berömvärt. För närvarande pågår ett utvecklingsarbete vid institutionen syftande till att med en större systematik kunna ta till vara alumners erfarenheter av forskarutbildningen och av sitt därpå följande arbetsliv. En mer informell återkoppling på forskarutbildningens förberedelser inför arbetslivet ges av sådana alumner som numera är verksamma inom universitets- och högskolevärlden och som institutionen har nära kontakter med.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)