Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Institutionen arbetar på ett systematiskt sätt för att integrera ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens utformning och genomförande. Flera exempel illustrerar detta. Ett råd för arbetsmiljö och lika villkor (RALV) finns på både universitets- och institutionsnivå. Rådet vid institutionen handlägger arbetsmiljöfrågor, jämställdhetsfrågor, jämlikhetsfrågor och annat som har med lika villkor att göra. Det finns således såväl centrala som lokala resurser och aktiviteter vilka kontinuerligt bevakar och följer upp jämställdhetsfrågor.

Bedömargruppen ser en utmaning i att få en jämnare fördelning av kvinnor och män i utbildningens alla delar, vilket förvisso är en problematik som återfinns på flera håll i samhället. I forskarhandledargruppen finns för tillfället fler manliga än kvinnliga professorer, vilket självvärderingen gör gällande beror på pensionsavgångar som har decimerat antalet kvinnliga professorer. Könsfördelningen bland doktorander är dock jämn, vilket bedömargruppen ser positivt på. Dock finns en i viss mån ojämn könsfördelning när det gäller förhållandet handledare-doktorand. De kvinnliga medlemmarna i handledargruppen handleder mestadels kvinnliga doktorander, medan de manliga handledarna har både kvinnliga och manliga doktorander. Trots de utmaningarna som således finns arbetar institutionen till synes målinriktat med främjandet av jämställdhetsperspektivet i forskarutbildningen och balansen vad gäller antalet kvinnliga och manliga doktorander torde så småningom kunna bädda för en jämnare könsfördelning också bland annan personal, inklusive professorer.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns som nämnts ett lokalt råd för lika villkor vid institutionen och där är även doktorander representerade. Rådet för lika villkor har ersatt tidigare arbetsgrupper vid institutionen, bland annat den före detta jämställdhets- och jämlikhetskommittén. På fakultetsnivå finns även en av fakultetsnämnden utsedd jämställdhetsgrupp, vilken bland annat anordnar halvdagsseminarier för erfarenhetsutbyte och spridning av goda exempel inom fakulteten. Sådant erfarenhetsutbyte är att betrakta som en mer informell uppföljning och återkoppling vad avser främjandet av jämställdhetsperspektivet i verksamheten och denna typ av uppföljning och återkoppling sker således på såväl universitetsnivå som på fakultets- och institutionsnivå.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)