Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Institutionen gör ett gediget arbete med att inkludera doktoranders perspektiv på olika sätt. Ett exempel är att doktoranderna är väl representerade i olika organ alltifrån universitetsnivå till institutionsnivå. Doktoranderna erbjuds att delta i beredningsprocesser och i beslutande organ som exempelvis professorsgruppen, vilken bland annat bereder forskarutbildningsrelaterade frågor. De har även möjlighet att ventilera idéer med handledarna och studierektorn och det finns ett doktorandråd som för en kontinuerlig dialog med studierektor. Doktorander har en god ställning inom institutionen, med samma rättigheter som övrig personal på lärosätet. Bedömargruppen finner att det finns en god fysisk och psykosocial miljö inom institutionen och en låg sjukskrivningsnivå råder. Olika aktiviteter erbjuds som arrangeras av institutionen för att doktoranderna ska känna sig hemma på institutionen och komma igång med sin forskarutbildning. Ett exempel på det positiva arbetet vad gäller doktorandinflytande är innehållsrika introduktionsdagar för alla nya doktorander, då de viktiga nyckelpersonerna vid institutionen presenteras och då även bland annat arbetsmiljöaspekter på forskarutbildningen gås igenom av expertis på området. Doktoranderna bjuds även på en introduktionsmiddag med doktorandrådet, vilket är ett bra initiativ som kan bidra till att stärka gemenskapen och den psykosociala miljön. Doktorandrådet fyller en viktig funktion vad gäller studentinflytandet så till vida att synpunkter från doktorander på bland annat kursutbud och kursers kvalitet vidarebefordras till studierektor via doktorandrådet.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

En utmaning som bedömargruppen ser är uppföljning och utvärdering av forskarutbildningen ur doktorandernas perspektiv. Ett system för att ta reda på samtliga doktoranders synpunkter torde kunna utvecklas, vilket sträcker sig bortom de arbetsmiljöundersökningar som görs (där bland annat doktorander särredovisas) och de kursvärderingar som doktorander gör efter avslutade kurser. Det är även oklart hur synpunkter från doktorander återkopplas och används för att förbättra utbildningen. Något som också skulle kunna ytterligare förbättra forskarutbildningsmiljön och motverka att doktoranderna arbetar isolerat är att samarbetet mellan de olika forskargrupperna utökades. Det skulle kunna medföra ännu fler möjligheter till diskussion, stimulans och samarbete doktorander emellan. Dessutom skulle en mer kvalificerad informell uppföljning och återkoppling avseende olika inslag i forskarutbildningen då kunna ske.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)