Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller särskilt aspekterna måluppfyllelse av kunskapsformerna färdighet och förmåga respektive värderingsförmåga och förhållningssätt ser bedömargruppen utvecklingsmöjligheter beträffande uppföljningen, då det inte i individuella studieplaner finns någon systematisk koppling mellan olika inslag i forskarutbildningen och examensmålen.

Uppföljningen av personalens kompetens och kompetensutveckling förefaller främst ske indirekt genom att forskarna arbetar i grupp, men det finns ett mer systematiskt kvalitetssäkringsarbete rörande institutionens forskning som kan ge vissa indikationer på handledarnas kompetens. Resultatet av den uppföljningen återkopplas till avdelningsföreståndaren. Även återkopplingen i form av doktoranders kursvärderingar kan ge indikationer vad avser handledarkompetensen. Ett kvalitetssäkringsarbete gällande institutionens forskning har nyligen inrättats, men uppföljning och återkoppling beträffande de utbildningsmässiga förutsättningar överlag som forskarutbildningsmiljön inrymmer förefaller vara ett utvecklingsområde.

Alla metod- och teorikurser som ges har en formell kursplan vilken innefattar tydliga lärandemål, vilket utgör en god förutsättning för säkerställandet av måluppfyllelse vad avser kunskap och förståelse hos doktoranden. Dock föreligger en svårighet i att en betydande del av kurserna ges på avancerad nivå, vilket försvårar en bedömning av doktorandens progression vad gäller examensmålen för doktorsexamen. Dessutom är systematiken kring hur handledarna ska bedöma måluppfyllelse med avseende på olika examensmål ett utvecklingsområde, så till vida att det inte i individuella studieplaner finns någon tydlig koppling till de olika kunskapsformerna eller examensmålen. Detta berör samtliga tre aspekter som ingår i aspektområdet utformning, genomförande och resultat.

Alumnundersökningar sker vart femte år och det sker även en mer informell återkoppling från sådana alumner som är verksamma inom universitets- och högskolevärlden och som institutionen har kontakt med. Det finns ett aktivt doktorandråd och det sker både arbetsmiljöundersökningar där bland annat doktorander särredovisas samt kursvärderingar efter avslutade forskarutbildningskurser, varför olika slags återkoppling från doktoranderna kan anses ha möjlighet att äga rum. Hur synpunkter från doktorander används för att förbättra utbildningen är dock inte helt tydligt i underlaget. Såväl på institutionsnivå som på fakultets- och universitetsnivå sker en övervakning av verksamheten i syfte att främja integrering av ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)