Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Bedömningen är att utbildningen tycks verka för att doktoranderna tar aktiv del i arbetet med att utveckla både sin egen utbildning och den gemensamma utbildningen. Doktoranderna är representerade på alla nivåer vid Umeå universitet och erhåller ersättning i tid för deltagande i olika kommittéer och utskott. De kan därigenom påverka både forskarutbildningen och arbetsmiljön. Institutionen har även en egen doktorandgrupp där gemensamma frågor kan dryftas. Ordföranden i doktorandgruppen och en suppleant är representerade i forskarutbildningsutskottet. Dessa befattningar är ambulerande över tid. Doktorandgruppen har även ansvaret för att anordna en doktorandhandledardag varje hösttermin med olika aktuella teman.

Doktoranderna lyder under arbetsmiljölagen. Handledarens roll är att se till att doktorander har goda arbetsvillkor och detta följs upp årligen i samtal mellan studierektor, handledare och doktorand. Vid intervjun framkom att det även planeras så kallade "hälsosamtal" med samtliga doktorander. Bedömargruppen frågade sig efter läsning av självvärderingen hur fria och självständiga doktoranderna egentligen är med tanke på att merparten arbetar inom handledarnas forskningsprojekt, samt huruvida eventuella samverkansdoktoranders behov kan tillgodoses på lämpligt vis. Det framkom emellertid vid intervjun att doktoranderna i viss mån har möjlighet att påverka forskningsprojektens inriktning.

Utbildningen följs upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Medarbetarenkäter ger information om arbetsmiljön och diskuteras på institutionen, varpå åtgärder vidtas vid behov. Via alumnenkäten har det framkommit att mer än 75 procent av doktoranderna varit nöjda med sin forskarutbildning. Den individuella studieplanen är också ett viktigt instrument för att följa upp doktorandens situation. Vidare avslutas de lärarledda kurserna alltid med kursvärderingar, vari doktorander kan ge återkoppling vad gäller den upplevda kvaliteten i kurserna. På dagordningen vid forskarutbildningsutskottets möten finns en stående punkt om frågor som väckts av doktorander och det anordnas även doktorand- och handledardagar där doktoranders olika slags synpunkter kan dryftas. Det kan enligt självvärderingen förekomma att synpunkter från doktorander som är av större betydelse för forskarutbildningens upplägg planeras in i verksamhetsplanen. Bedömargruppens intryck är sammantaget att det finns förhållandevis goda möjligheter till doktorandinflytande vad gäller kvalitetsutveckling av forskarutbildningen.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)