Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller jämställdhetsperspektivet ser bedömargruppen ett utvecklingsområde beträffande uppföljningen av dess integrering i forskarutbildningen.

Personalens kompetensutveckling följs upp bland annat i samband med uppföljning av de treåriga verksamhetsplanerna och vid årliga utvecklingssamtal. Kurser vid enheten Universitetspedagogik och lärandestöd syftar till att tillgodose personalens eventuella behov av kompetensutveckling. Uppföljning av forskarutbildningsmiljön sker bland annat genom en avgångsenkät till doktorander inför disputation och återkoppling från doktoranden vad avser forskarutbildningsmiljön delges handledaren i samband med uppföljningen av den individuella studieplanen. Den återkoppling som de externa granskarnas medverkan vid mitt- och slutseminarierna medför, är ofta av relevans också för handledningens kvaliteter och forskarutbildningsmiljön överlag.

Planerings-, mitt- och slutseminarium samt de olika kursernas examinationer följer upp doktorandens måluppfyllelse med avseende på både aspekten kunskap och förståelse och aspekten värderingsförmåga och förhållningssätt. Den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen förefaller fungera väl som kontrollstation vad gäller doktorandernas måluppfyllelse. Det finns även en mall för hur examensmål och lärandemål kan relateras till olika moment i forskarutbildningen, men den verkar inte användas i nämnvärd utsträckning vid de individuella avstämningarna med doktoranderna. En obligatorisk högskolepedagogisk kurs och upp till 20 procents undervisning innebär - genom examination på kursen respektive studenters kursvärderingar - återkoppling till doktoranden vad avser förmågan att stödja andras lärande. Förmågan till forskningsetiska bedömningar examineras i viss mån i samband med en av de obligatoriska kurserna.

Förutom avgångsenkäten genomförs en alumnundersökning vart femte år, vilken ger en inblick i de före detta doktorandernas arbetsliv efter disputation. Det är dock oklart i vilken mån adekvata åtgärder vidtas för att stärka förberedelserna inför ett utom-akademiskt arbetsliv i forskarutbildningen, varför bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde. Doktorandinflytandet följs upp i samband med de årliga avstämningarna av den individuella studieplanen, samt i form av en medarbetarenkät där bland annat arbetsmiljön fokuseras. Beträffande uppföljning av jämställdhetsperspektivets integrering i forskarutbildningen, så förefaller någon sådan inte göras. Dock genomförs medarbetarenkäter och årliga doktorandhandledardagar, förutom att doktorander är representerade vid forskarutbildningsutskottets möten. Således finns möjligheter till återkoppling från doktoranderna på forskarutbildningen, fastän det i underlaget är oklart i vilken utsträckning som jämställdhetsaspekter brukar ingå i sådan återkoppling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)