Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Forskarutbildningen ska rikta sig till doktorander med olika kön, bakgrund samt ekonomiska möjligheter. Självvärderingen gör gällande att detta mål uppfylls i tämligen god utsträckning vid institutionen, så till vida att könsfördelning bland de antagna doktoranderna är jämn. Även när det gäller genomströmningen på forskarutbildningen de senaste fem åren är könsfördelningen förhållandevis jämn och inom forskarutbildningskurserna har jämställdhetsperspektivet enligt självvärderingen integrerats. Fler män än kvinnor tycks dock bli nominerade till externa priser och stipendier. Institutionen har därför infört åtgärden att professorskollegiet ska beakta kandidater av båda könen vid nomineringar till utmärkelser och stipendier av detta slag. Ett utvecklingsområde vad gäller jämställdhetsperspektivet är inte desto mindre den ojämna könsfördelningen bland professorer och forskare på institutionen, så till vida att majoriteten av dessa är män. Denna får naturligtvis konsekvenser för forskarutbildningen genom tillgängliga huvudhandledare (15 män och 8 kvinnor), undervisande docenter/professorer på forskarutbildningskurser och inte minst vad gäller kvinnliga förebilder som är professorer/forskare. Institutionen arbetar emellertid för att åtgärda detta. Vid intervjun framgick att institutionen inom kort hoppas kunna rekrytera en kvinna till anställningen som professor med inriktning mot utvecklingspsykologi.

Kvinnliga doktorander är sjukskrivna i högre utsträckning än manliga doktorander. I självvärderingen framhålls att könsskillnader med avseende på sjukfrånvaro kan reflektera olikheter vad gäller hälsoproblem som kan ha med arbetsmiljön och/eller stress att göra. Här framträder i underlaget en införståddhet med de eventuellt könsrelaterade orsakerna till sjukskrivning, vilket är positivt.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Det framgår inte i underlaget hur institutionen avser att åtgärda det iakttagna problemet med könsskillnaderna vad gäller sjukfrånvaro. Det sker uppenbarligen en uppföljning i syfte att säkerställa att utbildningen utformas och genomförs så att jämställdhet främjas. Det förefaller emellertid finnas problem vad gäller hur återkoppling av resultaten av denna uppföljning sker till relevanta intressenter. Bedömargruppen ser därmed återkoppling och åtgärder för kvalitetsutveckling med avseende på jämställdhetsperspektivet som ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)