Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

De tre stora forskargrupperna har stark förankring i det omgivande samhällets villkor, vilket ger doktoranderna god förberedelse för ett kommande arbetsliv och kontinuerlig information om aktuella frågor med samhällsrelevans. Efter avlagd examen har de nyblivna doktorerna varit framgångsrika när det gäller att få arbete. Majoriteten fortsätter med forskning inom akademin, men några arbetar efter disputation inom exempelvis statliga myndigheter. Handledarna genomgår en kurs som innehåller inslag om karriärplanering och kan på så sätt bidra till doktorandens förberedelser inför arbetslivet. Elva av tretton doktorander har varit/är delaktiga i undervisning vilket också är ett viktigt steg in i arbetslivet. De kan få 20 procents ersättning i tid för detta. Likaså har de rätt till ersättning för deltagande i fackliga och andra arbetsrelaterade aktiviteter vid institutionen. Doktoranderna får tillgång till karriärplanering via handledare och inom ramen för seminarieserier, men det skrivs i självvärderingen att det inte finns någon formell kurs i karriärplanering för doktorander vars inrättande diskuteras för närvarande. Det nära samarbetet med forskarna inom profilgrupperna är också ett sätt för doktoranden att förberedas inför ett kommande akademiskt arbetsliv. Ambitionen att föra in arbetslivets perspektiv i utbildningen har således institutionen levt upp till i viss utsträckning, även om det finns en del kvar att göra när det gäller förberedelser för en utom-akademisk karriär.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det görs lärosätesövergripande alumnundersökningar för att följa upp i vilken utsträckning som forskarutbildningen är användbar och hur väl den förbereder för arbetslivet. Någon systematisk uppföljning av alumner inom psykologiämnet saknas emellertid och det är förvisso frivilligt att delta i alumnverksamheter. Bedömargruppens uppfattning är att systematiken i existerande uppföljning och utvecklingsarbete vad gäller arbetslivets perspektiv hittills lämnar en del övrigt att önska, vilket även kommer till uttryck i självvärderingen.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)