Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Det finns en lärosätesövergripande handlingsplan vid Örebro universitet som är styrande för jämställdhetsarbetet. För psykologiämnet synliggörs denna på de olika nivåerna i grund- och forskarutbildningen i syfte att skapa goda forskningsmiljöer som erbjuder mångfald och lika representation av både kvinnliga och manliga doktorander och handledare. Tidigare var 75 procent av de disputerade i ämnet kvinnor, medan det numera bara är 2 av 13 vilket utifrån ett jämställdhetsperspektiv är att betrakta som en brist. Däremot är könsfördelningen mer jämn bland handledarna. Så gott som samtliga handledare har inom ramen för handledarutbildningen erhållit fortbildning när det gäller jämställdhetsfrågor, för att inom institutionen stärka medvetenheten om frågor som gäller lika möjligheter.

Utlysningar av tjänster sker internationellt och många nationaliteter finns representerade vid institutionen, men någon större aktivitet på jämställdhetsarbetet framkommer inte i självvärderingen. Där finns till exempel inte någon diskussion om innehållet i själva utbildningen. Inte heller ges i underlaget någon information gällande huruvida jämställdhet avspeglas i litteraturlistor. Följaktligen betraktar bedömargruppen jämställdhetsperspektivets integrering i utbildningens utformning och genomförande som ett utvecklingsområde. I självvärderingen nämns att jämställdhet för psykologiämnet innebär att normer, jämställdhet och mångfald ska diskuteras i utbildningen och att det i forskningssammanhang ofta handlar om att analysera hur olika former av psykisk ohälsa påverkar män och kvinnor på ett eventuellt olikartat sätt. Detta tillsammans med det faktum att samtliga handledare har fått utbildning i bland annat genusfrågor bidrar till att bedömargruppen ändå kan anse att ett jämställdhetsperspektiv är i någon mån integrerat i forskarutbildningen, fastän det synbarligen finns utrymme för förbättringar.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Det nämns i självvärderingen att ett uppföljningsarbete med avseende på jämställdhet borde bedrivas, men inte någon angivelse om hur ett sådant lämpligen skulle kunna gå till. Vidare framgår det att några uppföljningar av mäns och kvinnors psykiska hälsa inte görs under utbildningen och inte heller av vilka som får tjänster efter examen eller av andra jämställdhetsaspekter som kan finnas inom ämnet. Bedömargruppen konstaterar att uppföljning med avseende på jämställdhet är ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)