Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Miljöpsykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Lärosätet skriver fram arbetslivsperspektivet i forskarutbildningen, främst i relation till yrken som exempelvis miljöstrateg vid bland annat arkitektfirmor eller i samhällsplanerande organ. Inslagen av vetenskaplig metodik och kvantitativ analys lyfts även de fram som viktiga kunskaper och färdigheter som gör doktoranderna anställningsbara för olika former av utredningsarbete, forskning och utveckling i näringsliv och myndigheter. Doktoranderna uppmuntras också att läsa högskolepedagogiska kurser, då undervisningsskicklighet är en viktig del i doktorandernas anställningsbarhet och det därför är viktigt att de flesta doktorander får erfarenhet av undervisning under utbildningstiden.

Lärosätet ger således i självvärderingen tydliga uttryck för en önskan att förbereda doktoranderna för ett arbetsliv efter avhandlingen. Tydligast framträder kopplingar till arbetsmarknaden i närliggande verksamheter såsom myndigheter inom stat eller kommun - särskilt i regionens myndigheter. Vid sidan om dessa kopplingar återfinns i självvärderingen stark arbetslivsanknytning till den egna högskolan. Det framstår således som att forskarutbildningen i miljöpsykologi vid lärosätet kan ge doktoranderna förutsättningar att arbeta både inom akademin och utanför densamma. Bedömargruppen konstaterar dock att det är för tidigt att göra analyser kring disputerades liv efter studierna, då endast två doktorander hittills har disputerat inom forskarutbildningsämnet.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Beträffande arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen svagheter vad gäller systematisk uppföljning, vilket främst beror på att endast ett fåtal doktorander har hunnit disputera i dagsläget. Detta föranleder att lärosätet i framtiden tillser att också arbetslivets perspektiv tillgodoses i samband med uppföljning av forskarutbildningen. Det finns i självvärderingen inte något som antyder att så inte kommer att göras, varför bedömargruppen inte tillskriver nämnda svagheter särskilt stor vikt.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)