Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Miljöpsykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp på ett adekvat sätt, bland annat genom studierektors dialog med doktorander och handledare. Handledarresurser och kompetensförsörjning granskas också årligen av ledningsgruppen för Akademin för teknik och miljö, varvid åtgärder i form av exempelvis långsiktiga kompetensförsörjningsplaner och avsättning av särskilda medel för kompetensutveckling kan vidtas.

Beträffande forskarutbildningsmiljön är uppföljning av doktorandernas prestationer av stor betydelse men bedömargruppen kan konstatera att det är mycket oklart hur återkoppling och åtgärder i relation till uppföljningen för att säkerställa hög kvalitet ser ut, förutom att externa granskare ger återkoppling till doktorand och handledare vid halvtidsseminarium och då avhandlingsmanuskriptet färdigställts. Fastän några exempel på åtgärder som vid behov skulle kunna vidtas inte ges i underlaget, förefaller uppföljning av bland annat handledarnas kompetensutveckling dock ske systematiskt i den bemärkelsen att det är fråga om årligen återkommande granskningar.

När det gäller aspekten Utformning, genomförande och resultat ser bedömargruppen mycket positivt på att tydliga lärandemål som är relaterade till de tio examensmålen bifogas den individuella studieplanen. Dessa ger en tydlig bild av vilka aktiviteter inom forskarutbildningen som är kopplade till de respektive examensmålen, vilket i sin tur medger att handledaren och studierektor för forskarutbildningen kan göra en samlad bedömning av progressionen i relation till examensordningen. Även inom detta aspektområde föreligger emellertid oklarheter kring vilket slags återkoppling och åtgärder som kan komma i fråga, i händelse av att uppföljningen av doktorandernas måluppfyllelse påvisar svagheter. Detta skulle kunna bero på att endast ett fåtal doktorander hittills har genomgått forskarutbildningen sedan den startade och att åtgärder vid behov sannolikt ännu inte har behövt vidtas.

Beträffande arbetslivets perspektiv kan bedömargruppen konstatera att systematisk uppföljning inte förekommer i någon nämnvärd utsträckning, också det kanske beroende på att mycket få doktorander hittills har disputerat. Vad gäller doktoranders perspektiv så bidrar doktorandkollegiet, en årlig doktoranddag och en enkät kring forskarutbildningen till att kvalitetsutveckling baserad på doktorandernas synpunkter sker.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)