Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Miljöpsykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Bedömargruppen konstaterar att miljöpsykologigruppen har både en man och en kvinna anställda som professorer, samt att doktoranderna både har manliga och kvinnliga handledare och lärare på forskarutbildningskurser. Stor vikt läggs på jämlikhetsaspekter i val av granskare vid slutseminarium samt opponent och betygsnämnd vid disputation. En av de behöriga huvudhandledarna har gått Lunds universitets så kallade AKKA-program, vilket är ett ledarskapsprogram med jämställdhets- och mångfaldsperspektiv.

Både centralt vid LTH och på institutionsnivå finns grupper som arbetar med jämställdhetsfrågor och i dessa grupper finns doktorandrepresentation. Vid institutionen för arkitektur och byggd miljö har gruppen regelbundna möten och arbetar för närvarande med en lokal handlingsplan. Institutionen har också bland annat arbetat med könsfördelningen bland professorer och undervisande lärare, vilket resulterat i en Lise Meitner-professur vid institutionen. LTH har centralt upprättat en guide om diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling som riktar sig både till personal och studenter på alla utbildningsnivåer.

Doktorander introduceras i jämställdhetsfrågor inom ramen för kursen Introduktionskurs för nyantagna doktorander. Bedömargruppen noterar att introduktionskursen inte är obligatorisk utan valbar, vilket inte säkerställer att samtliga doktorander får en introduktion i jämställdhetsperspektivet. Här ser bedömargruppen en utvecklingsmöjlighet. En medvetenhet om kön och jämställdhet verkar vara rådande, men det framgår inte tydligt hur lärosätet arbetar med dessa frågor förutom att öppet diskutera frågan och synliggöra problematiken. Bedömargruppen ser det som positivt att det nu pågår en diskussion om hur institutionen ska få kvinnor att stanna inom akademin för att meritera sig. Frågan kan dock ställas om det är ett arbete som främst inriktas mot just att få kvinnor att vilja stanna kvar, eller mot att öka möjligheterna för dem att kunna stanna kvar.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

LTH följer kontinuerligt upp könsfördelningen i olika personalkategorier och åtgärder har vidtagits centralt för att stärka framför allt kvinnors forskarkarriär. Integreringen av jämställdhetsperspektiv i forskningsprojekten utvärderas främst genom den externa granskning som sker i samband med ansökningar till externa forskningsfinansiärer. Bedömargruppen ser positivt på att jämställdhet till synes finns med som perspektiv i forskningsansökningar, men ställer sig frågande till i vilken utsträckning som resultatet av dessa externa utvärderingar omsätts i någon form av åtgärder. Bedömargruppen finner att det saknas tydlig information om hur en systematisk uppföljning görs, hur åtgärder sätts in vid behov samt om och hur återkoppling sker. Tydliga rutiner inom detta område efterfrågas.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)