Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Miljöpsykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Vid uppföljning av den individuella studieplanen sker viss återkoppling från doktoranden på handledningen och det är också möjligt för doktoranden att diskutera eventuella problem gällande handledning med studierektor för forskarutbildning, men det förefaller inte ske någon mer systematisk uppföljning av personalens kompetensutveckling. Bedömargruppen betraktar de morgon- och veckomöten som hålls inom forskargruppen som ett positivt inslag av informell uppföljning med avseende på forskarutbildningsmiljön, men det framstår som oklart huruvida resultaten av denna fortlöpande uppföljning omsätts i kvalitetsutvecklande åtgärder och hur återkoppling sker till relevanta intressenter. Bedömargruppen ser således ett behov av mer tydliga strukturer kring uppföljning, åtgärder och återkoppling.

Beträffande utformning, genomförande och resultat konstaterar bedömargruppen att de kvalitetsutvecklande åtgärder som omnämns i självvärderingen generellt bygger på informella strukturer. Informella möten med handledare i den dagliga samvaron på arbetsplatsen såväl som formella handledningsmöten nämns som möjligheter till uppföljning, liksom även doktorandens delaktighet i forskargruppen. Bedömargruppen ser vissa brister i hur systematiska uppföljningar genomförs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppfyller de olika examensmålen. Exempelvis skulle den individuella studieplanen kunna vara mer utförlig vad gäller måluppfyllelse med avseende på examensmålen och med avseende på progression, då denna i nuläget är tämligen svagt strukturerad och dessutom svårnavigerad.

Mötena om den individuella studieplanen utgör den främsta uppföljningen i förhållande till doktorandernas engagemang i olika externa aktiviteter, men bedömargruppen finner att systematiken i uppföljningsarbetet är mindre utvecklad så till vida att systematiska alumnundersökningar förefaller saknas och att den individuella studieplanen kunde vara tydligare disponerad. Bedömargruppen vill lyfta fram den välplanerade rutinen för återkoppling av kursvärderingsresultat som ett gott exempel på hur doktoranders perspektiv kan tillgodoses inom ramen för uppföljning av forskarutbildningen. De flesta formella system för uppföljning förefaller ligga på en högre nivå än på enhetsnivå, medan uppföljningen på avdelningsnivå är mer informell. Bedömargruppen rekommenderar att ett större inslag av systematik och regelbundenhet i uppföljning, åtgärder och återkoppling införs.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)