Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Etik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Det framgår av självvärderingen och intervjuerna att doktoranderna har gott inflytande över sin situation på forskarutbildningen. De är representerade inom flera olika organ såsom Teologiska doktorandrådet, och därigenom också det centrala doktorandrådet vid Uppsala universitet, samt fakultetsnämnden i enlighet med vad som förväntas. Forskningsmiljön framstår som engagerad och tillgänglig, och det ges konkreta och positiva exempel på doktorandinflytande, exempelvis vad gäller utformningen av individuella studieplaner samt önskemål angående litteratur. Doktoranderna är också aktiva vid det högre seminariet och har möjlighet att påverka seminariets terminsprogram. Bedömargruppen vill här lyfta fram doktorandernas inflytande vad gäller examinationsformer och kursutvärderingarna vid slutet av forskarutbildningskurserna som positiva exempel. Forskarutbildningen innefattar finansieringsmöjligheter, och nödvändig infrastruktur förefaller fungera väl. Doktoranderna har dessutom tillgång till nationella såväl som internationella nätverk och uppmuntras enligt lärosätet till att ta del av dessa.

Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram det inslag under handledarutbildningen då doktorandrådets representant redogör för problem som doktorander vanligtvis kan uppleva. Däremot identifierar bedömargruppen den relativt sena tidpunkten på eftermiddagen för det obligatoriska forskarseminariet som ett utvecklingsområde, då denna torde missgynna doktorander med små barn som går i förskola.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Teologiska doktorandrådet genomför enligt självvärderingen regelbundna undersökningar kring doktorandernas situation och efter den senaste utvärderingen har doktorandernas önskemål om nya modeller för examinationsformer, exempelvis i form av konferenspresentationer och recensioner, lyfts fram. Doktoranderna har även fått igenom förändringar vad gäller de individuella studieplanerna. Dessa revideras årligen och följs upp via regelbundna samtal med handledarna. Vidare har doktoranderna möjlighet att framföra sina önskemål och synpunkter både vid de högre seminarierna och vid det årliga utvecklingssamtalet.

Lärarkollegiet framhåller att det finns möjlighet att justera tidpunkten för det obligatoriska forskarseminariet om det framkommer att doktorander med små barn upplever tidspress, men det kvarstår en risk för att sådana problem hos vissa doktorander inte återkopplas till det seniora kollegiet. Bedömargruppen föreslår därför att detta utreds för att säkerställa doktorandernas intressen.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)