Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Etik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Självvärderingen ger uttryck åt en målsättning om långsiktighet i handledningen och lärosätet låter förstå att det finns riktlinjer för byte av handledare av olika skäl, vilket bedömargruppen anser vara en viktig möjlighet.

Bedömargruppen finner att självvärderingen innehåller flera exempel på kvalitetskontroll av forskarutbildningen i etik, både på lärosätesnivå och vid den teologiska fakulteten (genom det Teologiska doktorandrådet). Den teologiska fakulteten har dock det övergripande ansvaret för kvaliteten i forskarutbildningen. Det högre seminariet i etik beskrivs i självvärderingen ha höga kvalitetskrav, där deltagarna förväntas presentera självständiga tolkningar både muntligt och skriftligt. Det högre seminariet beskrivs också som ett forum för kontinuerlig uppföljning av lärandemål. Doktorandernas progression följs upp systematiskt på fakultetsnivå när 50 procent respektive 80 procent av forskarstudierna anses vara avklarade.

Lärosätet lägger också i sin självvärdering vikt vid den feedback som doktorander själva ger på sin forskarutbildning. Bedömarna konstaterar att detta sannolikt underlättar genomströmningen av doktorander i utbildningen. Doktoranderna får dessutom summativ och formativ feedback vid de tentamenssamtal, som nämns i självvärderingen.

Självvärderingen understryker att lärosätet via kontinuerlig handledning och enskilda samtal i förbindelse med uppföljning av den individuella studieplanen säkerställer att doktorandprojektet framskrider.

Doktoranderna kan ta hjälp av mentorer för att få återkoppling på sin undervisningstjänstgöring. Studenters kursutvärderingar fungerar också som återkoppling härvidlag. Fakulteten erbjuder karriärvägledning för de doktorander som är i slutfasen av sin forskarutbildning och inte minst alumnernas frekventa deltagande i bland annat seminarieverksamheten ser bedömargruppen som ett gott exempel på hur återkoppling av relevans för arbetslivets perspektiv kan ske inom ramen för forskarutbildningen.

Vad gäller uppföljning med avseende på jämställdhetsperspektivet ser bedömargruppen utvecklingsområden, så till vida att någon systematisk sådan utöver vad som möjligen kan ske i samband med uppföljning av den individuella studieplanen inte förefaller äga rum. Ett utvecklingsområde identifieras vad gäller rekryteringen av doktorander till etikämnet samt planeringen av obligatoriska aktiviteter. Bedömargruppen vill framhålla att den sena tidpunkten på eftermiddagen för det högre seminariet försvårar deltagande för anställda med små barn och att återkoppling till det seniora kollegiet från doktoranders sida gällande detta nog kan vara svår att åstadkomma. Annars utgör Teologiska doktorandrådet och de årliga utvecklingssamtalen goda möjligheter till återkoppling på forskarutbildningen från doktoranderna, också beträffande de möjligheter till doktorandinflytande som finns.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)