Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Etik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen gör tydligt att lärosätet är medvetet om att ett jämställdhetsideal bör genomsyra alla delar av forskarutbildningen. Det framkommer även att det inom forskargruppen finns en stor medvetenhet om jämställdhetsaspekter, liksom även integrerade idéer om maktanalys gällande kurslitteraturen och undervisningen. Dessutom finns det en utarbetad strategi kring könsrepresentation i betygsnämnden vid disputation.

Doktorandkollegiet liksom den operativa personalen består främst av kvinnor. Dock avspeglas könsfördelningen bland mastersstudenter även på forskarnivå, och det förefaller således inte ske någon förändring vad gäller könsfördelningen från den lägre utbildningsnivån till den högre. Antagningsprocessen identifieras inte desto mindre som ett potentiellt utvecklingsområde av bedömargruppen inför framtiden, eftersom det varken i självvärdering eller vid intervjuerna inte beskrivs huruvida det gjorts ansträngningar för att påverka könsbalansen inom utbildningen generellt. Bedömargruppen vill dock lyfta samtalen inom handledarkollegiet kring hur olika personer på bästa sätt kan uppmuntras och vägledas som ett gott exempel i jämställdhetshänseende, samt att doktoranderna inom seminarierna tränas i att upprätta ett konstruktivt diskussionsklimat.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Generellt anser bedömargruppen att utbildningen till utformning och genomförande präglas av en önskan att främja jämställdhet. Det framgår dock inte för bedömarna hur en systematisk uppföljning sker, vilket därför identifieras som ett tydligt utvecklingsområde. Det nämns i självvärderingen att en föräldrapolicy finns sedan 2005, och att diskussioner om "familjens livspussel" kan ske vid genomgången av den individuella studieplanen, men ingenting i övrigt som bedömarna finner ligga utanför ramarna av det förväntade. Bedömargruppen efterlyser en översyn av schemaläggningen av den obligatoriska undervisningen, och då främst forskarseminariet.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)