Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Religionshistoria - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms vara tillfredsställande i ljuset av hur det definieras i självvärderingen och de kompetenser och resurser som finns vid fakulteten, samt den rika forskarutbildningsmiljön som bedömarna uppfattar att doktoranderna blir en del av. Bedömargruppen anser det positivt att tolkning och implementering av studieplanens krav ligger på den enskilda ansvar, men handledarkollegiet därutöver har en formell godkännandefunktion. Den ämnesmässiga kompetensen inom handledarkollegiet är god, men bedömargruppen anser att lärosätet ska försöka uppnå bättre överensstämmelse mellan doktoranders projekt och handledares kompetens.

Doktorandgruppen uppfattas av bedömarna som relativt liten och sårbar där doktoranderna befinner sig på olika stadier av studierna. Lärosätet beskriver i sin självvärdering en aktiv seminariemiljö, och doktoranderna erbjuds ett brett utbud av aktiviteter, utbyten och konferenser, och ges därigenom goda förutsättningar att fullfölja sin forskarutbildning.

På likartat sätt kan bedömargruppen notera att aspektområdet utformning, genomförande och resultat är tillfredsställande på samtliga punkter. Den allmänna studieplanen anger en god balans mellan bredd och specialisering i utbildningens utformning. Kvaliteten säkerställs även genom systematisk uppföljning och återkoppling i olika former där de individuella studieplanerna står i fokus. Det sker ett kvalitetsutvecklande arbete kontinuerligt där handledarkollegiet tillskrivs stor betydelse. Efter att antagningsförfarandet av nya doktorander reglerats anger lärosätet som vidtagen åtgärd för att förbättra genomströmningen av de nya doktoranderna.

Vad gäller dessa två aspektområden vill bedömargruppen samtidigt peka på två centrala utvecklingsområden. Den höga medvetenheten vid lärosätet som presenteras som olika sidor av forskarutbildningen kunde med fördel omsättas i ett kvalitetsutvecklande arbete, enligt bedömarnas uppfattning. Med fokus på systematisk uppföljning kunde bl.a. forskningsmiljön förbättras. På liknande sätt skulle lärosätet, enligt bedömargruppens uppfattning kunna sträva efter att tydligare precisera och dokumentera möjliga kurshelheter och examinationsformer, som kunde stärka utbildningens målsättningar. På så vis skulle lärosätet kunna kommunicera den fungerande och goda praxis tydligare till både doktorander och framtida lärare, konstaterar bedömarna.

Att döma av självvärderingen förbereder utbildningen doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv, bland annat genom att utbildningen tränar flera generiska färdigheter. I självvärderingen omtalas också ett arbeta för att förstärkt alumnisamverkan. Dock präglas dessa förberedelser av ett starkt fokus på en framtida karriär inom universitetssektorn, medan det är något sämre beställt med förberedelse inför en karriär utanför denna. Vad gäller arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen på motsvarande sätt viktiga och konkreta potentiella utvecklingsområden kring en mer systematisk uppföljning och vill uppmuntra lärosätet att försöka identifiera fler relevanta intressenter utanför akademin.

Brister i den systematiska uppföljningen speglas även i att bedömargruppen överlag identifierar ett utvecklingsområde vad gäller aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling, även om detta bedöms som tillfredsställande till sin helhet. Detta gäller inte minst jämställdhetsperspektivet, där institutionen visserligen uppvisar en viss medvetenhet men där mer kan göras både för att skapa bättre könsbalans och en utjämnande inverkan ur ett genusperspektiv.

Sammantaget finner bedömargruppen således att lärosätet på ett förtjänstfullt sätt presenterat forskarutbildningen i religionshistoria vid Stockholms universitet. Även om bedömargruppen identifierar utvecklingsområden i fråga om arbetslivets perspektiv och jämställdhetsperspektivet samt vissa allmänna utvecklingsområden är bedömningen att utbildningen som helhet karaktäriseras av hög kvalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)