Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Religionshistoria - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-01-30
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Etik och religionshistoria
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Enligt självvärderingen ansvarar prefekten för att följa upp personalens pedagogiska och ämnesmässig kompetens och det finns ett kursutbud som ska stärka kvaliteten i handledningen. En handlingsplan genomförs som ska se till att alla handledare har genomgått en pedagogisk utbildning. Den vetenskapliga kompetensutvecklingen ligger på de anställdas eget ansvar. Ett stödsystem beskrivs som bistår forskarna med projektutformning och ansökningar om externa forskningsmedel.

Bedömargruppen anser att mekanismer finns på plats för att uppföljning, åtgärder och återkoppling ska kunna fungera tillfredsställande, både när det gäller kvaliteten i utbildningen och när det gäller personalens egen kompetensutveckling. Bedömarna ser dock utvecklingsmöjligheter när det gäller ledningens systematiska utnyttjande av dessa mekanismer, exempelvis i form av interna utvärderingar av forskningsutbildningsmiljön, av säkerställandet av bredden i utbildningen och av personalens fortbildning.

Seminarieverksamheten utvärderas enligt självvärderingen löpande muntligt, men det framgå inte om det gjorts till föremål för systematisk granskning genom doktorandenkäter, eller dylikt. Doktorandernas måluppfyllelse kontrolleras enligt självvärderingen genom slutseminarier, seminariepresentationer under doktorandstudierna, handledarens uppföljning och konferensinlägg, där det ges återkoppling på texternas och prestationernas. Bedömargruppen uppfattar också att ämnets handledarkollegium har en viktig roll när det gäller att säkra kvaliteten i utbildningen för den enskilda doktoranden.

Progressionen dokumenteras i de individuella studieplanerna som utgör grund för återkoppling och åtgärder från handledare och ansvarig för forskarutbildningen. Den forskarutbildningsansvarige har ett överordnat ansvar för kvaliteten i forskarutbildningen och för att den bedrivs i enlighet med regler och förordningar. Den forskarutbildningsansvarige håller varje år utvecklingssamtal med doktoranderna och kan fånga upp brister i handledningen och i doktorandernas situation. Bedömargruppen identifierar ett utvecklingsområde hos lärosätet att tydligare formulera och klargöra vad som förväntas av doktoranderna i form av uppgifter och moment under utbildningen. Likaså önskar bedömarna en större precisering av kurshelheter och examinationsformer. Den fungerande goda praxis som tillämpas vid institutionen skulle även kunna dokumenteras tydligare.

Arbetsmatchningsverktyg som My Career och Research Professional nämns av lärosätet som verktyg för att underlätta kontakter med arbetslivet. Dock nämns inte i självvärderingen något övrigt om huruvida en aktiv och systematiskt genomförd karriärplanering äger rum för att förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Samverkan och återkoppling till relevanta intressenter för utbildningen bör också förstärkas, och bedömargruppen finner det lämpligt att försöka identifiera fler relevanta intressenter.

Särskilt införandet av en målmatris som på ett systematiskt vis följer upp doktorandens progression vill bedömargruppen lyfta som ett positivt exempel på hur doktoranders perspektiv iakttas. Trots att lärosätet i självvärderingen och i intervjuer framhåller en viss medvetenhet i jämställdhetsfrågor framgår det inte för bedömarna hur en systematisk uppföljning sker, vilket därför identifieras som ett tydligt utvecklingsområde för lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)